Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Branchevervaging dwingt foodservice tot actie

De foodservicemarkt staat voor grote uitdagingen. Nieuwe concurrenten uit onverwachte hoek zorgen voor branchevervaging. Tegelijkertijd vragen klanten om steeds meer informatie over de producten. Het is onontbeerlijk voor elk foodservicebedrijf om een antwoord op deze uitdagingen te formuleren.



De groeiende concurrentie in foodservice komt vooral van foodretailers. Supermarktketens zoals Albert Heijn en Jumbo vervullen met hun e-commerce activiteiten steeds vaker een groothandelsfunctie. "Neem de consument die zijn eigen boodschappen via de webshop van zijn supermarkt bestelt. Dat kanaal gebruikt hij ook steeds vaker voor de sportkantine die hij in het weekend runt. Dat is immers het kanaal waarmee hij vertrouwd is en waar hij scherp kan inkopen. De foodservice- en foodretailkanalen schuiven steeds meer in elkaar", indien foodservice-groothandels niet adequaat reageren op deze ontwikkelingen, prijzen ze zichzelf uit de markt. Ze zullen in ieder geval net als foodretailers moeten komen met webshops met goede productinformatie, stelt Marco van der Lee, business development manager van GS1 Nederland voor de levensmiddelen- en drogisterijsector.

Kansen voor foodservicebedrijven
Er zijn meer signalen die wijzen op branchevervaging. Denk aan de supermarkten die steeds meer eetmogelijkheden bieden, de gemakswinkels die overal ontstaan, Jumbo die de restaurantketen La Place heeft overgenomen en AH to go bij tankstations. Van der Lee: "Een ander voorbeeld zijn de leveranciers die steeds meer een groothandelsfunctie vervullen en die dus ook productdata van andere leveranciers willen ontvangen. Denk aan een visleverancier die vis en aanverwante producten inkoopt bij collega's om een compleet assortiment te kunnen aanbieden."

Onderscheid door goede productinformatie

Goede en betrouwbare productinformatie is cruciaal voor elk bedrijf in de foodservice dat online aan de slag wil. Allereerst is het bieden van productinformatie verplicht volgens 1169/2011 verordening van de Europese Unie. Iedereen die via internet levensmiddelen wil verkopen, moet zijn klanten correct en volledig informeren over onder meer ingrediënten, allergenen en voedingswaarden. "Maar eigenlijk mag deze wet niet de reden zijn. Het geven van goede productinformatie is niet meer dan normaal. Klanten vragen erom. Ook cateraars willen weten welke ingrediënten in producten zitten om maaltijden te kunnen bereiden die voldoen aan de dieetwensen van hun klanten."

Daarnaast is productinformatie noodzakelijk om klanten in staat te stellen te vinden wat ze zoeken. Als klanten hun zoekresultaten willen filteren op bepaalde allergenen, is het jammer als producten van het scherm verdwijnen omdat die informatie ontbreekt. Dat scheelt omzet, zowel bij de foodservice-groothandels als hun leveranciers. "We zien daarom steeds vaker dat groothandels aan leveranciers vragen om de data via GS1 Data Source aan te leveren", zegt Van der Lee.

Eén bron voor alle partijen

In GS1 Data Source staan inmiddels 700.000 foodretail- en foodservice-artikelen, waarvan 270.000 inmiddels zijn voorzien van etiketinformatie zoals ingrediënten, allergenen en voedingswaarde. Alle supermarktketens zijn daarop aangesloten, maar inmiddels ook 40 foodservice-groothandels en cateraars zoals Bidfood (Deli XL), Sligro, Hanos en Sodexo. Van der Lee benadrukt: "Het uitwisselen van dat via GS1 Data Source gaat lang niet meer alleen een richting op. Groothandels en leveranciers vervullen steeds vaker en dubbelrol: die van dataleverancier en van data-afnemer. We zien bijvoorbeeld ook dat leveranciers zich steeds vaker bij GS1 DAS als data-afnemer aanmelden, GS1 Data Source kan helpen om beide rollen te vervullen."

Bron: GS1
Publicatiedatum: