Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overzicht wereldmarkt citroenen

Na de goede markt vorig jaar met extreem hoge prijzen staat de citroenenmarkt dit jaar weer met beide benen op de grond. Spaanse telers zien zelfs een overschot op de markt. Ook Zuid-Afrika is positief over de oogst. De ogen zijn vooral gericht op de aanvoer uit Argentinië. Volgens exporteurs in Zuid-Afrika kan dat de markt bepalen. Spanje zag de concurrentie uit dit land enkele weken eerder op de markt arriveren. In het Zuid-Amerikaanse land is er echter een sterke vraag uit de industrie. Dat resulteert in aantrekkelijke prijzen voor telers in dat segment, waardoor export wellicht aan aantrekkingskracht verliest.

Zuid-Afrika: grotere oogst, concurrentie op de markt
In het noorden van het land hebben enkele telers de eerste oogst afgerond, maar er zijn nog altijd veel volumes te plukken en verpakken in het noorden en in de Kaap. Tot week 23 stond het aantal vrachten op 1,1 miljoen dozen van 15 kilo meer dan vorig jaar. Dat is een stijging van 13% (8,8 miljoen dozen tegen 7,7 miljoen dozen). Dat aantal loopt verder op en staat nu op 10,7 miljoen dozen, een jaar eerder waren dat er nog 8,6 miljoen. De laatste raming spreekt over een oogst van 17,5 miljoen dozen.

Rusland is een groeimarkt. Het land importeerde 20.000 ton citroenen uit Zuid-Afrika en Argentinië meer. Dat leidt tot een overschot en zorgen bij Zuid-Afrikaanse exporteurs. In het Midden-Oosten en Europa zijn de prijzen lager dan vorig jaar, als gevolg van de aanvoer uit Argentinië en Spanje. In het Verre Oosten fluctueren de prijzen.

Onder exporteurs is er enige terughoudendheid om naar Europa te exporteren als gevolg van de CBS onderscheppingen. Aan de andere kant zijn er een aantal CBS-vrije en CBS-veilige boomgaarden in Zuid-Afrika die de Europese vraag kunnen voldoen. Door de grotere aanvoer is de markt niet zo oververhit als vorig jaar.



Argentinië: grote vraag industrie
Het seizoen verloopt anders in vergelijking met het voorgaande seizoen. Belangrijkste oorzaak daarvan is het langere Spaanse seizoen, waardoor er meer Verna citroenen beschikbaar zijn. Een exporteur vertelt de eerste containers naar Europa verscheept te hebben. Ongeveer een week geleden kwamen die eerste containers aan. De grote volumes laten nog een week of twee op zich wachten. De focus van de exporteurs ligt op Europa, de VS lijkt minder interessant. Andere markten waar het Zuid-Amerikaanse land naar exporteert zijn Rusland, Zuidoost-Azië, Canada. Die markten worden vooral aangeboord vanwege de Spaanse overheersing op de Europese markt. De exporteur geeft de voorkeur aan een lege markt en met de Spaanse aanvoer in Europa is de situatie niet ideaal. wel weet hij dat Spanje vooral grote maten beschikbaar heeft en er dus ruimte is voor de kleinere kalibers uit Argentinië.

In vergelijking met vorig jaar is er meer volume beschikbaar en is de kwaliteit beter. Wel is er een grote vraag vanuit de industrie, waardoor de prijzen snel oplopen. Het is dan ook de verwachting dat telers er voor zullen kiezen om aan de industrie te leveren, omdat het minder risicovol is dan export en goed geld oplevert.

Mexico: hoogste prijzen in Guerrero
Een recent rapport geeft inzage in de prijsontwikkeling in de Mexicaanse productiegebieden Colima, Guerrero, Michoacan, Oaxaca. De hoogste prijs voor het citrus kregen telers in de regio Guerrero, die 5,87 dollar per kilo ontvingen. Telers in Oaxaca ontvingen de laagste prijs van 4,06 dollar per kilo. Telers in de andere twee regio's kregen een prijs daar tussen in. Colima en Michoacan zijn de grootste productiegebieden. In de periode januari tot maart werd de hoogste prijs in maart genoteerd. Toen werd 17,69 dollar per kilo betaald in de regio Michoacan. In Colima werd ongeveer 20 cent minder neergelegd voor een kilo citroenen.

De oogstcijfers over de verschillende regio's geven een beeld van de volumes. Michoacan rapporteerde een oogst van 78.000 (48%), daarmee is deze regio veruit de grootste producent. Colima staat op de tweede plek met 28.560 ton (24%). Daarna volgt Oaxaca (16.040 ton, 20%) en Guerrero (2.000 ton, 8%)

VS: goede markt biocitroenen, maar krapte in aanvoer
De aanvoer van biologische citroenen lijkt iets krapper te worden na een periode met een goede markt. Dat gebeurt jaarlijks rond deze tijd. "De aanvoer was geweldig dit jaar, zeker na vorig jaar waarin we een tekort hadden," vertelt een handelaar in biocitroenen. Vorig jaar liepen de prijzen op tot 100 dollar per doos, desondanks maakte de handel kleine marges.

Nu de aanvoer van de citroenen terugloopt, zetten de prijzen een tegengestelde koers in. "Tussen januari en maart waren de citroenen goedkoop, vanaf eind april begonnen de prijzen te stijgen." Die prijsstijging zette in mei door. Momenteel kosten de citroenen 30 dollar per doos, volgende week zal de prijs verdubbeld zijn en tegen het einde van de zomer kunnen de prijzen tussen de 80 en 100 dollar uitkomen, legt een handelaar uit. De sterke vraag naar de citroenen drijft de prijzen ook op. De handelaar vertelt het citrus uit het zuidwesten en westen te halen, grofweg Californië en Mexico. Florida heeft volgens hem ingeboet als citroenenleverancier. Wellicht dat er tegen het einde van de zomer een gat in de aanvoer valt voor de import uit Spanje op gang komt.

Rusland overspoeld met citroenen
Een handelaar omschrijft de situatie op de markt als "erg moeilijk." Volgens hem ligt de oorzaak in de goede winsten die gemaakt werden vorig jaar. Toen was er een tekort, wat goed uitpakte voor importeurs. "Ik denk dat veel importeurs hoopten dat de situatie zich zou herhalen." Daardoor is er momenteel 60% meer volume in de markt beschikbaar ten opzichte van vorig jaar. Dat resulteert in extreem lage prijzen. De prijzen staan de afgelopen maanden onder druk. Vorige maand kosten citroenen 110 tot 120 roebels per kilo, deze maand is de prijs gedaald tot 70 tot 80 roebel. Dat is onder de kostprijs.

Volgens de importeur wordt de situatie verergert door kwaliteitsproblemen met de citroenen uit Argentinië. "De Zuid-Afrikaanse citroenen zijn goed. We hebben een lange relatie en de telers sturen de kwaliteit die wij vragen. Helaas is dat niet het geval met Argentijnse exporteurs," beklaagt een handelaar zich. Volgens de importeur was 60 tot 80% van de Argentijnse citroenen slecht van kwaliteit met schilschade. Hij overweegt zijn relaties met Argentijnse exporteurs te herzien. De eisen van de Russische retail worden steeds strikter, waardoor het soms onmogelijk is om klasse 2 product te verkopen.

Dubai: kwaliteit laat te wensen over
Een handelaar vertelt dat de kwaliteit van het fruit dat aankomt in het land vaak te wensen over laat. Hij koopt lokaal Zuid-Afrikaanse citroenen in, omdat hij weinig volume afzet. In het algemeen is de citroen geen hoogvlieger in het assortiment. Er is vooral vraag naar Zuid-Afrikaanse citroenen, die een betere houdbaarheid hebben dan de Argentijnse. Toch zegt deze handelaar het fruit na enkele dagen in de koeling al te zien rotten.

Israël: prijs loopt op na oogst
Net als vorig jaar zijn de prijzen in Israël hoog, tussen de 3,50 en 5 euro bij lokale supermarkten. De binnenlandse productie eindigt in april. De komende maanden is de aanvoer dan ook uit de opslag. Tijdens het hoogtepunt van het oogstseizoen, februari/maart, is de lokale aanvoer hoog en zijn de prijzen normaal gesproken ongeveer half zo hoog als nu. In die periode is de vraag traditioneel gezien ook lager. De lagere prijzen motiveren telers om naar export te kijken. Hoewel de Israëlische citroenen als inferieur gezien worden aan de Turkse en Spaanse citroenen, kan het fruit wel de gaten in de aanvoer uit die landen opvangen. Vorig seizoen werd rond de 2.000 ton citroenen geëxporteerd, vooral naar Italië en Frankrijk.

De citroenteelt blijft een klein onderdeel van de citrussector. Van de 20.000 hectare citrusteelt die het land telt is 1.700 hectare ingeruimd voor de citroenen. Daar moet de kanttekening bij gemaakt worden dat de citroenenbomen in veel parken en tuinen te vinden zijn, waardoor een deel van de vraag voorzien wordt buiten de commerciële markt om.

Prijzen al jaren onder druk in Griekenland
De markt wordt overspoelt met aanvoer uit Italië, Spanje, Turkije en Argentinië. Daardoor is de prijs al jaren laag. Het land exporteert het citrus ook naar landen in de regio, zoals Bulgarije, Macedonië, Montenegro en Albanië. "Het is belangrijk om te weten waar de markt om vraagt, verschillende markten hebben verschillende eisen," vertelt een handelaar. Hij legt uit dat de Argentijnse citroenen bekend staan om de goede kwaliteit, maar dat de prijs vaak hoger is dan uit nabij gelegen productielanden. Het Argentijnse fruit brengt rond de 1,50 euro per kilo op. Turkse citroenen gaan voor 1,15 euro per kilo van de hand en de prijs voor Spaanse citroenen ligt op 75 cent per kilo. Door de hevige concurrentie staan de prijzen onder druk, ook al stijgt de vraag.

Italië sluit seizoen met hoge prijzen
In het oosten van Sicilië is er veel roering in de markt. hoewel het productieseizoen haar einde nadert, is de vraag goed. Er is meer vraag dan aanbod. De markt lijkt momenteel erg op de situatie vorig jaar. De prijs voor Verdello citroenen is erg hoog. Er is krapte op de markt, maar de eerste aanvoer uit Zuid-Afrika komt op de markt. Binnen enkele weken zal de aanvoer van Italiaanse citroenen dan ook opdrogen. De laatste volumes zullen naar de binnenlandse markt gaan, terwijl de grote retailers al overschakelen naar overzees product.

"Elke twee dagen verandert de citroenenprijs en op dit moment stijgt de prijs," vertelt een handelaar in Cesena. Het seizoen voor Bianchetto citroenen loopt af, waarna de Verdello komen. Die citroen is vooral geschikt voor de industrie en minder voor de verse consumptie. Het seizoen duurt nog een dag of 15. De start van het nieuwe seizoen is naar verwachting in oktober.

Een telersorganisatie in het zuiden van het land heeft 50 hectare Verna citroenen aangeplant. In de komende jaren wordt dat areaal verder uitgebreid. In de komende vier tot vijf jaar moet dit uitgroeien tot een "aanzienlijke productie."

Spanje ziet vrees overaanbod waar worden
De Spaanse sector vreeste een overaanbod van de Verna citroenen, het ras dat momenteel vooral op de markt is. Een vrees die waarheid werd. De oogst in valt twee keer groter uit dan vorig jaar en de concurrentie uit andere landen is toegenomen.
De grote oogst in Spanje valt samen met een goede oogst in Argentinië en Zuid-Afrika. In mei waren de eerste Argentijnse citroenen al beschikbaar in Rusland, terwijl de eerste lading normaal in juni arriveert. Ook Turkije, dat uit opslag levert, zet volume af in aangrenzende markten.

Bijkomend probleem voor de Spaanse sector is de maatvoering. Een groot deel van de citroenen valt buiten de commercieel aantrekkelijke categorieën. Zo zijn er veel grote kalibers beschikbaar. Zonder die volumes mee te rekenen, zou er van een overschot geen sprake zijn in markten als Frankrijk of Duitsland. In Oost-Europa speelt prijs een belangrijke rol, daar zien de exporteurs wel een voerschot.

De markt is rustig, maar de prijzen zijn wel goed. In week 23 stond de aflandprijs op 57 tot 67 cent per kilo. Er wordt nog veel gespeculeerd met de aankoop op het veld. Handelaren kopen het product op om het daarna door te verkopen. Een exporteur waarschuwt voor het volgende seizoen dat de aanvoer uit Spanje en Zuid-Afrika veel hoger kan uitvallen, lettend op het gestegen areaal. De groei in Argentinië en Turkije is gematigder.

Het Verna-seizoen eindigt in de komende weken. De concurrentie van overzees fruit zal dan toenemen.

België: geen angst voor extreme prijzen
Een Belgische importeur geeft aan dat er momenteel zowel Spaanse als overzeese citroenen op de markt zijn. Volgens hem ging Spanje dit jaar langer door, tot eind juni/begin juli. "De kwaliteit van Spanje is nog goed en ook de prijzen zijn vrij hoog." Hij verwacht niet dat de prijs nog zo sterk zal stijgen als vorig jaar. "Er is genoeg aanvoer nu dus ik denk niet dat dit zal gebeuren. Met die zottigheden van vorig jaar is het gedaan."

Nederland: Hooggespannen markt Zuid-Afrikaanse citroenen niet helemaal waargemaakt
Het citroenenseizoen kwam wat later op gang, maar ondertussen is er al wat meer naar Europa gestuurd dan vorig jaar in dezelfde periode. De prijzen zijn op dit moment met een niveau van 23-25 euro nog altijd goed, maar wel lager dan verwacht. Die verwachtingen waren dan ook hooggespannen na de goede prijzen van de afgelopen jaren. Daar zal een keer een einde aan komen, want gezien de groeiende aanplant kan een prijscorrectie niet uitblijven.

Australië ziet exportmarkt groeien
Vorig jaar werd er 3.400 ton citroenen geëxporteerd. De verkoop op de internationale markt is gestegen van 1 miljoen dollar in 2012 naar 8,5 miljoen dollar in 2016. De grootste vraag komt uit Indonesië, die markt is goed voor 68% van de export. Daarna volgen Singapore (11%) en de Filipijnen (6%). De laatste jaren is de aanvoer een beetje krap, wat resulteert in goede opbrengsten. Verspreid over het land wordt het areaal uitgebreid.