Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Early bird registratie tot 1 juli

Programma International Strawberry Congress zo goed als compleet

Tholen - Van 6 t/m 8 september vindt het derde International Strawberry Congress plaats in Antwerpen, België. Dit event wordt georganiseerd door Coöperatie Hoogstraten in samenwerking met Proefcentrum Hoogstraten, VBT en VCBT. De combinatie van de onderdelen wetenschap, praktijk en verkoop maakt het een uniek congres.

Brug wetenschap en commercialisatie
Leen Matthé van Coöperatie Hoogstraten geeft aan dat het programma zo goed als compleet is. "We starten op woensdagmiddag om 13 uur met een inleiding door onze directeur Gaston Opdekamp en de Moderator Michael Barker. Daarna willen we de brug slaan tussen commercialisatie en wetenschap. Tussen 13:30 en 15 uur zullen we twee heel verschillende sprekers hebben, die zeker ook weer raakpunten hebben op het gebied van de consument. De eerste is Kevin Folta, professor in de genomics en voorzitter van de horti-department op de Universiteit in Florida. Daarnaast spreekt Richard van Hooijdonk over trends en de toekomst in voeding. Samen geven zij zaken mee aan de deelnemers waar men het hele congres nog over kan nadenken."



Wetenschap en commercie
Na die introductie van deze twee sprekers splitsen de groepen op en zullen er wetenschappelijke en commerciële groepen ontstaan. "Dit keer zal er in het commerciële deel zelfs iemand uit de politiek spreken, die advies geeft op het gebied van export in een veranderende wereld. Zijn naam is Jonathan Holslag. Hij zal prikkelende uitspraken hebben en het is onze bedoeling om mensen uit de sector na te laten denken over de eigen positie van het bedrijf. Voor het wetenschappelijke luik werd een 'Call for abstracts' uitgestuurd. Er worden dan online papers ingediend die daarna beoordeeld worden door een wetenschappelijk comité. Dit keer waren er meer dan 65 inzendingen waarvan er 18 effectief worden gepresenteerd tijdens het congres. De overige abstracts zullen gepresenteerd worden als poster. Voor het wetenschappelijke deel hebben we een belangrijke ondersteuning van een volledig comité, omdat we daar zelf te weinig kennis van hebben."

Consument centraal

Dit jaar staat als onderwerp de consument centraal. "De eerste keer hadden we duurzaamheid als thema, de tweede keer was het innovatie en nu hebben we als thema de consument. Wij merken het belang van de consument in alle onderdelen van de keten. We hebben een luik marketing en daarin komt ook effectief onderzoek aan bod over hoe de consument aardbeien ziet in de winkel en hoe je aankoopgedrag kunt beïnvloeden en sturen. Daar zijn technieken voor en verschillende sprekers geven nuttige tips."

Locatie: A room with a Zoo
Het congres zal worden gehouden in het Flanders Meeting & Convention Center in hartje Antwerpen. Dit is gelegen naast het Centraal Station en dus goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Vlakbij het station is tevens een grote ondergrondse parking gelegen, dus ook met de auto is de venue goed te bereiken. De locatie is niet alleen uniek door haar prachtige historische en nieuwe gebouwen, ook de opbrengst van het congrescentrum wordt volledig gebruikt om het werk rond dierenwelzijn, kweekprogramma's, onderzoek en natuurbehoud van de Zoo te ondersteunen. Een mooie plus."

Sprekers
Sprekers komen van over de hele wereld en zijn zeer divers. "Zo mogen we met trots ook Matthew Corrin aankondigen. Dit is de oprichter van Freshii, een innovatief concept uit Canada dat voornamelijk gebruik maakt van groenten en fruit om een gezonde levensstijl te ondersteunen. Wat Starbucks is voor koffie, is Freshii voor groenten en fruit wereldwijd."

Tours
"Op vrijdag zullen er verschillende tours worden gehouden, waaronder naar teeltbedrijven van Hoogstraten. Er zijn mensen die de Belgische kant al hebben gezien, dus we kijken nog uit voor de mogelijkheden van een extra tour, mogelijk in Nederland", besluit Leen.

Sponsors

"Voor de organisatie van dit congres kunnen we al rekenen op de steun van heel wat bedrijven uit de sector waaronder Herkuplast, CIV, Infia, Smurfit Kappa, Koppert, Idris, EuroPoolSystem, Bayer Crop Science en Biobest. Bedrijven die nog graag deel uitmaken van dit event, mogen altijd contact opnemen."

Inschrijvingen
De voorbereidingen zijn volop aan de gang en de inschrijvingen lopen vlot. Mensen die zich voor 1 juli aanmelden, kunnen inschrijven aan een voordelig tarief en betalen 375 euro. Daarna is de deelname 450 euro. Snel inschrijven is dus de boodschap.

www.iscbelgium.com