Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Spanje: Dia wil samenwerking met Amazon uitbreiden

Lidl vormt bedreiging voor Amerikaanse supermarkten

België: Colruyt opent 234 duurzame vestigingen
De Belgische retailer Colruyt gaat over een periode van 12 jaar 234 locaties renoveren tot duurzame vestigingen met efficiënt energieverbruik. Het bedrijf investeert €75 miljoen in dit project. (esmmagazine.com)

Amazon in gesprek voor overname BigBasket
Amazon.com Inc. houdt verkennende gesprekken met de Indiase online retailer BigBasket. Amazon wil zich meer uitbreiden binnen de snel groeiende Indiase online markt. De onderhandelingen bevinden zich volgens anonieme bronnen nu nog in een zeer vroeg stadium en het is goed mogelijk dat het nooit tot overname zal komen. BigBasket wordt beheerd door SuperMarket Grocery Supplies Pvt, en is India's grootste online supermarkt. BigBasket is actief in ongeveer 25 steden verspreid over India. (economictimes.indiatimes.com)

Britse consumenten willen herkomst van online producten weten
Ongeveer vier op de vijf volwassen Britse consumenten is van mening dat online supermarkten dezelfde informatie over de herkomst van het assortiment moeten geven, zoals aangegeven wordt bij diezelfde producten in fysieke supermarkten. Een enquête van de National Farmers Union laat zien dat 81% van alle ondervraagde volwassenen achter de plannen van de vereniging staan om online consumenten dezelfde product-informatie te geven, die nu in fysieke winkels beschikbaar is. (ecommercenews.eu)

Spanje: Dia wil samenwerking met Amazon uitbreiden
De retailgroep Dia werkt aan het uitbreiden van de samenwerking met Amazon. Op dit moment werken de twee organisaties samen in Madrid, maar in de komende wordt dit uitgebreid naar onder andere Barcelona. "We werken nu al met Amazon om te zien of we samen naar andere steden kunnen gaan. Barcelona is zonder twijfel onze eerste doelstelling, omdat Amazon daar zijn diensten al aanbiedt," aldus de CEO van Dia. (EFE)

Een op de zeven Britse consumenten doet alle boodschappen online
Het aantal Britse huishoudens dat al zijn boodschappen online uitvoert, is volgens de laatste statistieken sinds 2014 verdubbeld. Onderzoek van analisten van Mintel wijst uit dat het percentage aan consumenten geen gebruik meer maakt van fysieke winkels is gestegen van 7% naar 14%. De statistieken laten ook zien dat 48% op zijn minst een deel van zijn boodschappen online doet, terwijl dat in 2014 nog 43% was. Volgens Mintel gaat het online marktsegment dit jaar met 12% toenemen. In 2016 was deze toename nog 15%, terwijl de totale supermarktomzet slechts toenam met 1,5%. (964eagle.co.uk)

Penny Market krijgt TÜV SÜD-certificaat in Tsjechische Republiek
De Tsjechische afdeling van Penny Market heeft zichzelf laten certificeren door TÜV SÜD Czech. Daarmee komt de afdeling tegemoet aan de IFS Logistics-standaard. De redenen voor het certificaat kwamen neer op het kunnen garanderen van dezelfde kwaliteit als in Duitsland en om het goede voorbeeld te geven aan de eigen leveranciers. Het TÜV SÜD-certificaat geeft aan hoe sterk de logistiek voor versproducten en non-food-producten is georganiseerd. Met het certificaat kan een overzicht worden gegeven van de leveringsketen van de productie tot de markt. 

Ketens in Ohio nemen Marsh-winkels over
Twee in Ohio gevestigde ketens hebben ingestemd met de overname van 26 Marsh-vestigingen voor $24 miljoen (€21,4 miljoen). Daarmee blijven nog 18 Marsh-vestigingen over, zo blijkt uit een document van de faillissementsrechtbank. De keten Marsh ging in mei failliet. Sindsdien heeft het bedrijf 19 vestigingen gesloten en staat het bedrijf onder curatele om te reorganiseren en winkels te verkopen. De keten Kroger is via zijn dochteronderneming Topvalco Inc. van plan om voor $16 miljoen (€14,3 miljoen) 11 Marsh-winkels over te nemen, terwijl Fresh Encounter via de dochteronderneming Generative Growth II LLC $8 miljoen (€7,1 miljoen) uitgeeft voor 15 winkels. (ibj.com

Lidl vormt bedreiging voor Amerikaanse lokale supermarkten
De komst van Lidl naar de VS, die begint met winkels in North en South Carolina en Virginia, kan de lokale supermarktsector op de middellange termijn zo'n $1 miljard (€892,6 miljoen) aan omzet kosten. Dat is de conclusie van een onderzoek van het consulentenbedrijf Oliver Wyman. Het onderzoek laat zien dat consumenten overwegend positief zijn over het idee om boodschappen bij Lidl te kunnen doen, ook al hebben ze nog geen enkele ervaring met de Duitse keten. 39% van de ondervraagde consumenten gaf aan in de toekomst minstens een keer per week bij Lidl langs te gaan. De consumenten verwachten volgens het onderzoek hoge kwaliteit en innovatieve producten. "De huidige ketens moeten opletten. De dreiging van Lidl is reëel en wordt alleen maar sterker als Lidl-vestigingen hun eerste omzet gaan draaien," waarschuwde George Faigen, die als partner verbonden is aan het in Boston gevestigde Oliver Wyman. (progressivegrocer.com



Publicatiedatum: