Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peter Van den Broeck van Remant Cool Logistics:

"Binnenvaart noodzakelijk alternatief voor wegtransport"

Tholen - Iedere vorm van vervoer brengt weer zijn eigen voor- en nadelen met zich mee. Peter Van den Broeck van Remant Cool Logistics geeft tijdens het FVPhouse event in het Havenhuis in Antwerpen aan wat de mogelijkheden zijn qua binnenlands goederenvervoer. "Neem de vrachtwagen. Het vervoer over de weg gaat snel en gemakkelijk, al moeten er theoretische kosten bij deze manier van vervoer worden opgeteld, zoals tol of wachturen", zegt Peter tijdens zijn presentatie. "Deze vorm werkt ook alleen geolied wanneer er geen files zijn." 


Peter Van den Broeck van Remant Cool Logistics

"Een alternatief kan zijn om via het spoor te transporteren, al is dit beperkter in mogelijkheden dan via de weg. Het is met de trein niet mogelijk om van deur tot deur te komen óf het bedrijf zou over zijn eigen spooraansluiting moeten beschikken. Iets dat niet vaak voor komt."

Een ander alternatief is de binnenvaart, al komt daar volgens de spreker wel een gedeeltelijk noodzakelijk wegtransport bij kijken. "Als er geen eigen kade is aangelegd langs het water dat naast je bedrijf loopt, is er aan het begin of einde van het transporttraject wegtransport nodig. Wanneer de afstanden kort zijn vallen de files vaak mee omdat die wegen minder in de buurt liggen van drukke zeehavens." 

Mogelijkheden
Het is volgens hem van belang dat de goederenvervoerders de oogkleppen afdoen en kijken naar alternatieven vervoersmiddelen die onderling en aanvullend gebruikt kunnen worden. "Er zijn verschillende manieren om goederen te vervoeren. Neem het gecombineerd vervoer dat via de zee en de weg gaat. Een andere mogelijkheid is multimodaal transport van het product via spoor, weg en water. Bij intermodaal vervoer wordt van dezelfde vervoersmiddelen gebruikt maakt, alleen dan met verpakte producten zoals containers. Indien een haven Tri-modaal is uitgerust, wil dat zeggen dat er in die haven gebruikt gemaakt kan worden van de drie vervoersvormen, namelijk binnenvaart, wegtransport en spoor. Het is de combinatie van die drie die zorgt voor flexibiliteit."

Kostenpost
Wegtransport blijft een belangrijke schakel volgens de spreker. "Als we kijken naar bijvoorbeeld het intermodaal vervoer, is dit ook gelijk de grootste kostenpost", zo vervolgt hij. "Zo'n 25 procent van de kosten gaat op aan het binnenvaarttraject, 30 procent naar overslag en 45 procent naar voor- of natransport. Een deel van de drukte op onze wegen kan vermeden worden, als we een groot deel van onze diepvriesgoederen in reefercontainer gaan vervoeren via de binnenwateren. Zo dragen wij bij aan de vermindering van het aantal vrachtwagens op onze drukbezette wegen." 
 
Het uiteindelijke doel is volgens Peter om de rederijen zo ver te krijgen dat reefercontainers in het binnenland met Pre Trip Inspection (PTI) en vrij van kosten zoals huur, ingezet kunnen worden. "PTI is een vereiste controle van de reefercontainers, zodat de containers direct opnieuw ingezet kunnen worden voor de export. Op die manier kom je tot de ideale "one-way" transporten. Deze oplossing is zowel ecologisch als economisch een duurzame oplossing voor de organisatie van (diepvries)goederenvervoer binnen België en omringende landen zoals Nederland, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg.

Voor meer informatie:
Peter Van den Broeck
Remant Cool Logistics 
Oudeleeuwenrui 25
2000 Antwerpen
T: +32 (0)3 303 26 00