Het subcomité uitte haar zorgen over Fyffes begrip van en inzet voor het naleven van ETI's Base Code voor arbeidsstandaarden en de Principles of Implementation. Deze principes identificeren de inzet, management praktijken en vereist gedrag van het bedrijf om de ETI Base Code te implementeren in de supply chain.
Het comité oordeelde dat Fyffes "niet liet zien dat het begreep en handelde naar het lidmaatschap van ETI om de ETI Base Code te implementeren." Daarnaast wordt Fyffes verweten dat door te blijven hameren op het feit dat lokale wetgeving niet wordt overschreden, het bedrijf "faalt om te laten zien dat de inzet voor de implementatie van ETI Base Code meer vraagt dan naleven van de lokale wetten."
Het subcomité adviseerde een schorsing van 90 dagen om Fyffes de kans te geven met de International Union of Farm Workers (IUF) een model op te tuigen. Daarnaast stelt het advies ook dat als "geloofwaardig en concrete stappen gezet worden binnen deze tijdspanne, het advies is om Fyffes per direct uit ETI te zetten."
Het subcomité reageerde ook op drie specifieke klachten van de IUF en BanaLink over de naleving van de ETI Base Code:
"Hoewel er een aantal complexiteiten aan dit aspect van de klacht en sommige wettelijk formaliteiten kleven, vinden wij dat in het algemeen de acties en de aanpak van Suragroh (de Hondurese meloenenplantage in handen van Fyffes) de open benadering om vakbondsactiviteiten te legitimeren die ETI verwacht in de supplychain van haar leden overtreed."
ETI denkt dat het nu noodzakelijk is dat Fyffes werkt in de geest van het oordeel en er verzekert dat arbeiders in de Latijns-Amerikaanse supplychain en niet alleen in Honduras zullen profiteren van zinnige en praktische stappen.