Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Containerreus Maersk in Haven van Antwerpen

"Groei van 1 miljoen ton perishables in 3 jaar"

Tholen - "Op 9 juni 2017 had de haven van Antwerpen een Primeur. Het enorm grote containerschip van Maersk van 399 meter lang vaarde de haven binnen. De laadcapaciteit van dit schip is 20.568 TEU. Alle containerreuzen zijn bij ons welkom", vertelde Maartje Driessens van de Port of Antwerp tijdens haar speech op het event van FVP House, dat plaatsvond in het Havenhuis op 12 juni.

Meer containers
De totale oppervlakte van de Port of Antwerp is ruim 13.000 hectare. "We zijn de tweede Europese haven en verwerkten in totaal 214 miljoen ton in 2016. Hiervan was 118 miljoen ton producten uit containers en 8,6 miljoen ton reefercontainers." Er is een zichtbare groei van 1 miljoen ton perishables in een tijd van drie jaar. "In 2016 verwerkten wij in de haven van Antwerpen 9,2 miljon perishables." De twee terminals in de haven waar ook nog conventionele fruitschepen aanmeren zijn Eurofruitports en BNFW.


De containerreus van Maersk in de Haven van Antwerpen.

Nieuwe lijnen
Maartje geeft aan dat de haven van Antwerpen op een centrale en aantrekkelijke plaats is gelegen. "We hebben een goede connectie met het achterland en hier vertrekken quasi dagelijks schepen naar alle continenten over de hele wereld. Op het gebied van perishables hebben we onlangs diverse nieuwe services bij gekregen. Zo zijn wij de first port of call voor de lijn van CMA-CGM vanuit het Caribisch gebied, AEL vanuit West-Afrika en MSC & HLAG uit Chili, Peru en Panama."

Groei containers
De eerste reefercontainer die met succes groenten en fruit vervoerde was de Dunedin in 1882. Dit vertelde Dries van Gheluwe als aanvulling op het verhaal van Maartje. In 1990 werd nog maar 16% van de producten in containers vervoerd en vandaag is dat meer dan de helft. Een flinke groei dus!" Dries benadrukte dat de snelle inklaring van de haven van Antwerpen een groot voordeel is. "Daarnaast zijn we koploper op gebied van innovatie. Zo hebben we met succes een piloot-project rond e-certificaten voor biofruit volbracht. Het douane-project had als doel om de invoer van biobananen soepeler te laten verlopen. De haven werkte hierbij samen met Dole. Beide bedrijven hebben getest of het papieren certificaat kon worden vervangen door een digitale en snellere versie en dit met succes. De EU heeft daarom besloten deze methode te implementeren in heel Europa tegen 2018. Belfruco, de Peruaanse douane, de Belgische douane en het Vlaamse Ministerie van Landbouw waren betrokken in dit project."

Mexico
Maartje sprak ook nog over de Trends en hot topics, zoals de Brexit. "Het Verenigd Koninkrijk is een belangrijke afnemer voor de haven van Antwerpen. Ons standpunt is dat de handel gewoon door kan gaan, met zo min mogelijk belemmeringen." Mexico is volgens haar een land waar de landbouw en export heel hard groeit. "Dit land heeft veel potentie voor Europa. Ze exporteren veel avocado's, mango's en papaja's." Voor de export-markt keek Maartje dan weer naar China, waar de middenklasse sterk groeiende is en Europese voedingswaren steeds populairder worden.

Voor meer informatie:
Maartje Driessens
Business Development Manager
Havenbedrijf Antwerpen NV
Havenhuis
Zaha Hadidplein 1
2030 Antwerpen, Belgiƫ
+32 3 229 65 98
Maartje.Driessens@portofantwerp.com
www.portofantwerp.com