Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groothandelaar Jan Duijs richt zich op zachtfruit en niche-producten

"Als de producten in de supermarkt liggen, ben ik weg"

Tholen - "Onderscheiden met nieuwe producten, anders ben je kansloos. Het zit'm niet in de volumes, maar smaak is de essentie van de verkoop", zo luidt de filosofie van Jan Duijs van Dugro Food. De groothandelaar uit het Noord-Hollandse Winkel specialiseert zich dan ook puur in zachtfruit en primeurs. "Als de producten in de supermarkt liggen, moet ik maken dat ik wegkom."



Momenteel is het zachtfruitseizoen in volle gang. "Er is genoeg vraag naar aardbeien en frambozen. We zitten nog steeds in de Lambada-aardbeien. We komen uit een periode dat de aardbeien te goedkoop waren, maar nu worden ze iets duurder. Van de kersen zegt iedereen dat ze duur zijn, maar dat vind ik zelf nogal meevallen. De consumptie van frambozen, bramen en blauwe bessen neemt alleen maar toe, dus die vooruitzichten zijn gunstig", vertelt Jan. Hij betrekt zijn fruit hoofdzakelijk van de veiling van FruitMasters en The Greenery of rechtstreeks van de tuinders.



De klantenkring van Duijs bestaat uit groentemannen, die gevestigd zijn in de randstad. "Ik woon zelf in de kop van Noord-Holland en lever zo'n beetje van Den Haag tot Schagen. De markt van detaillisten is een stuk kleiner geworden. Van alleen groenten en fruit moeten ze het vaak ook niet meer hebben. Daar zijn vaak maaltijden bijgekomen. Bijna alle groentemannen zijn ouder dan 50 jaar. Er blijft heus nog wel een gespecialiseerde groep over, maar die gaat niet meer groeien. Ja, misschien in de toekomst als de mensen de supermarkten beu zijn."



Naast zachtfruit richt Jan zich puur op de niche-producten. "Als ik iets heb, dan moet het helemaal nieuw zijn. Ik wil me onderscheiden met nieuwe producten. Zo wil ik de eerste zijn met een kaskooltje, maar als ze 30 cent kosten ben ik weg. Het moet apart zijn. Of het nou vliegtuigmango's of de vroegste aardappelen, ik wil ze aanbieden als niemand ze nog heeft liggen. En in de winter importeer ik zelf sinaasappelen uit Spanje, maar dan zorg ik ook dat ik de lekkerste heb!"

Voor meer informatie:
Dugro Food
Advocaatpeer 27
1731 WS Winkel
Mob: 0622-446 481
dugrofood@quicknet.nl