Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Een anti-oxidant tegelijk

Zweden: Studente ontwikkelt smoothie automaat

Terwijl ze haar PhD over darmkanker aan het afronden was kreeg Astrid Friborg steeds meer interesse in de rol van antioxidanten in het voorkomen van kanker en andere ziekten. Op dat moment kwam haar passie voor smoothies naar voren.



"Tijdens mijn doctorale studie in 2007 was ik bij een lezing over een wedstrijd genaamd Venture Cup waarbij nieuwe ideeën voor bedrijven ingezonden konden worden. Een van de winnaars had een juicebar opgezet en dit trok meteen mijn aandacht. Ik dacht dat een juicebar die smoothies verkocht veel potentieel zou hebben, maar een juicebar in, bijvoorbeeld, een winkelcentrum openen is erg duur door de huur en het inhuren van personeel. Bovendien zorgt zo'n bedrijf voor veel voedselverspilling. Toen kreeg ik het idee om een automaat te ontwerpen die dezelfde gezonde en verse smoothies aanbiedt zonder dat hier een winkel voor nodig is," zegt Friborg. 



Na thuiskomst zocht ze online of er al dergelijke automaten met een patent op de markt waren. Toen dit niet het geval bleek te zijn, realiseerde ze zich dat ze een potentieel zeer innovatief idee in handen had. 

Twee jaar later, in 2009, rondde Astrid haar PhD met goed gevolg af en al snel daarna kwam ze voor een moeilijke beslissing te staan. Een wereldberoemde professor van Stanford University bood haar een onderzoeksbeurs aan, maar het idee van de smoothie automaat bleef in haar hoofd zitten, vooral nadat ze een eerste onderzoek had gedaan en het enorme potentieel van haar idee naar voren kwam. Daarom besloot ze ervoor te gaan. 


Van links naar rechts de smaken "Skogen", "Havet" en"Trädgården".

De smoothie recepten zijn ontwikkeld met Scandinavische vruchten in het achterhoofd en worden gemaakt van zoveel mogelijk lokale groenten en fruit. Er zijn drie smaken beschikbaar: "Skogen" (bos), "Havet"(oceaan) en "Trädgården" (tuin), die de soorten fruit die in deze gebieden in Zweden groeien benadrukken. 

"Ik ben ervan overtuigd dat Zweedse bessen een echte superfood goudmijn zijn. Ik vind het ontzettend frustrerend dat er in de supermarkt alleen voorverpakte blauwe bessen met licht vruchtvlees uit Argentinië te vinden zijn, terwijl onze eigen wilde blauwe bessen met prachtige donkerblauwe kleur hier in overvloed groeien. Des te kleuriger het fruit, des te meer antioxidanten het bevat," benadrukt Friborg. 

"Consumenten volgen vaak de trends, zoals nu met goiji bessen, voordat ze bekijken welke groenten en fruit er lokaal beschikbaar zijn. We werken op het moment ook aan nieuwe soorten smoothies die nog meer lokaal geteelde bessen en antioxidanten bevatten. Wij vinden het belangrijk om trends voor te blijven en ze niet alleen maar te volgen." 

Het design van het smoothie automaat van Berries by Astrid is ontwikkeld door senior ingenieurs die voorheen samen met Friborg met Tetra Pak hebben gewerkt. Het doel was om een systeem te ontwikkelen dat zowel hygiënisch is als dat het de gezonde eigenschappen van het fruit in tact houd. Het fruit komt nooit in aanraking met de binnenste delen van het apparaat, wat de kans op besmetting nihil maakt.



De smoothies worden wekelijks vers bereid en verpakt in bag-in-boxes met een houdbaarheid van twee weken. Het gehele proces van het verwisselen van de bag-in-boxes en het schoonmaken van de automaat neemt in totaal maar 8 minuten in beslag. Bovendien heeft de automaat alleen maar elektriciteit nodig, waardoor hij overal te plaatsen is, zoals in hotels, kantoren en winkelcentra. Ook heeft het een touch-screen functie waarmee betaald kan worden, zodat consumenten ten alle tijden een verse smoothie kunnen drinken en is er geen personeel nodig om de automaat te bedienen.



Friborg is in afwachting van een wereldwijd patent op het design van de automaat. Het feit dat de automaat de enige is in zijn soort is, heeft nu ook de aandacht getrokken van internationale bedrijven die interesse hebben in een automaat voor hun eigen dranken. 

"Het blijkt dat er al veel langer behoefte was aan een dergelijke automaat in de drankenindustrie. Deze was echter nog nooit ontwikkeld. Automaten voor warme dranken zijn er al heel lang, maar deze hebben warm water nodig om schoongemaakt te worden, maar als een drankje dat proteïnen bevat in aanraking komt met warm water gaat dit drankje stollen, wat voor problemen met de hygiëne kan zorgen. Nadat we door verschillende international drankenproducten zijn benaderd, bieden we de automaat nu ook aan andere bedrijven aan. Deze automaat is voor vele drankenproducenten interessant en hij kan bovendien aangepast worden aan hun specifieke eisen."

Voor meer informatie:
Astrid Friborg
Berries by Astrid
Tel: +46(0)8 39 66 86
Email: info@berriesbyastrid.com
berriesbyastrid.com
Publicatiedatum: