Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nissa N. Pierson, Crespo Organic Mangos

Vraag naar Mexicaanse biomango's groeit

De afzet van Mexicaanse mango's bereikt zijn piek in het zomerseizoen wanneer er een groot volume beschikbaar is, bestaande uit zes verschillende rassen en alle mogelijk maten. Er wordt vooral naar de Verenigde Staten en Canada geƫxporteerd maar ook wel naar andere landen. Het seizoen vangt in februari aan en duurt, afhankelijk van het weer, tot begin september. Producenten van biologische mango's sluiten hun seizoen doorgaans iets eerder af dan telers van conventioneel fruit om weersgerelateerde kwaliteitsproblemen te voorkomen, die zowel de inkomsten als het consumentenvertrouwen kunnen schaden. Dit seizoen is de productie over het algemeen zo'n 25% gestegen ten opzichte van vorig jaar, wat met name te danken is aan de grotere volumes uit de vroege teeltgebieden, die zorgden voor een goede start van het seizoen. Vorig jaar kampten de regio's Oaxcan en Chiapas daarentegen gedurende het hele seizoen met grote tekorten.


Ataulfo

De afzet van bioproducten groeit gestaag en laat een voortdurende groei zien. Mexicaanse producenten planten meer bioplantages aan en passen steeds meer bestaande aan aan de biologische teelt. Dit komt mede dankzij de sterk groeiende, wereldwijde vraag naar biologische producten maar ook omdat de bioteelt het mogelijk maakt de veiligheid en gezondheid van Mexicaanse arbeiders, het milieu en de lokale gemeenschappen te beschermen. De twee meest geteelde en verhandelde mangorassen zijn Tommy Atkins en Ataulfo. Er worden per regio echter ook nog andere rassen geteeld, zoals Keitt en Kent, die in alle regio's het einde van het seizoen inluiden. In de regio Sinaloa worden echter alle rassen geproduceerd, te weten, Tommy Atkins, Ataulfo, Keitt, Kent, Haden, Thai, Manila, Green en Baby. 



De groeiende biomarkt biedt zowel bio als conventionele producten voldoende ruimte. De vraag naar biomango's groeit jaarlijks gestaag. "Het is nagenoeg onmogelijk om te plannen en nauwkeurige prognoses per ras te geven omdat de plantages afhankelijk zijn van het weer. Op de Amerikaanse markt hebben we om deze reden getracht onze marketing te verschuiven van specifieke aanbiedingen per ras naar een veelzijdiger benadering waarbij we ronde of gele mango's promoten. "We verkopen de mango's rechtstreeks van de plantages," legt Nissa Pierson van Crespo Organic Mangos uit. "De consument is veelal op zoek naar ronde of gele mango's. Consumenten die bioproducten kopen, hebben echter meer dan conventionele consumenten oog voor de verschillende kenmerken van de diverse rassen, vandaar dat we veel voorlichting en promoties per ras doen. Dit leidt echter wel tot een korter en minder voorspelbaar marktseizoen, maar is voor ons desondanks belangrijk," legt Pierson uit. 



Geen concurrentie op de Amerikaanse markt
Mexico is in de zomermaanden de grootste en belangrijkste exporteur naar de Amerikaanse markt en heeft hier nagenoeg geen concurrenten. Dominicaanse mango's hebben een veel korter seizoen en worden hoofdzakelijk aan de oostkust afgezet. Er is ook nauwelijks druk van Australische en Indiase mango's, met name op de biomarkt niet, omdat het fruit uit deze landen een verplichte stralingsbehandeling moet ondergaan voor het op de Amerikaanse markt verkocht mag worden. Dit alles zorgt ervoor dat Mexico de grootste mangoleverancier aan de Verenigde Staten is. 

'Mango Mania'
Crespo Organic, Summer Mango Mania #MuchosMangoes is een promotiecampagne die precies plaatsvindt op het moment dat de productie in de regio's Nayarit en Sinaloa een piek bereikt. De campagne is erop gericht om consumenten te verleiden tot het kopen van mango's door hen tips te geven over de manieren waarop ze het beste van dit fruit kunnen genieten. Hoewel mango de meest gegeten fruitsoort ter wereld is, lopen de Verenigde Staten in dit opzicht een beetje achter omdat men hier vaak niet weet hoe men dit fruit het best kan behandelen, dit geldt zowel voor het kiezen en bewaren als het bereiden en eten. In het kader van Summer Mango Mania worden er workshops voor kopers georganiseerd en kooklessen voor consumenten. Daarnaast worden retailketens van tips voorzien over de manieren waarop ze dit fruit in hun winkels kunnen promoten, zoals door proeverijen en demonstraties over hoe men de mango's kan snijden (#ChooseYourCut).

Het bedrijf verwacht dit seizoen een flink volume mango's te verkopen en strategisch samen te kunnen werken met retailers en groothandelaren om de bekendheid van de categorie te vergroten en de afzet te stimuleren door demo's en proeverijen, kooklessen, workshops en een grotere digitale voetafdruk. 


Voor meer informatie:
Nissa N. Pierson
Crespo Organic
US Cell: 347-306-3286
Publicatiedatum: