Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Martina Otten - Trops
Volume Spaans mango's gelijk aan vorig jaar
Het volume van het Spaanse mangoseizoen zal waarschijnlijk grotendeels overeenkomen met dat van 2016. Het is echter nog te vroeg om vastomlijnde prognoses te geven, omdat het bloeistadium nog niet is afgelopen, aldus Martina Otten van het in Malaga gevestigde bedrijf Trops. Trops produceert tussen de 40% en 50% van alle Spaanse mango's. Dit jaar heeft het bedrijf nieuwe partnerschappen gesloten en is er uitgebreid met nieuwe plantages. Op dit moment heeft Trops een areaal van ongeveer 2.000 hectare voor de teelt van mango's.
Met een aandeel van 75% van het totaal is de belangrijkste mangosoort in Malaga nog steeds de Osteen, gevolgd door de Keitt. Het Areaal voor Tommy Atkins en Kent blijft stabiel. Rassen als de Irwin vallen op, maar zijn ook lastig om omzet mee te draaien vanwege de beperkte houdbaarheid. "We werken aan nieuwe rassen om in staat te zijn eerder met ons seizoen te beginnen of het juist langer door te laten lopen. Dat is echter een langdurig proces. Op dit moment bevinden we ons nog midden in een veldtest fase," zegt Otten.
Om een doorlopend aanbod voor zijn klanten te garanderen, importeert Trops ook mango's uit andere teeltgebieden, zoals op dit moment uit Ivoorkust. "Daarna schakelen we over op Mali, Burkina Faso en Senegal," voegt Otten toe.
De situatie op de markt is op dit moment goed. Volgens Martina Otten is er nu een goede balans tussen vraag en aanbod.
Tijdens het Spaanse mangoseizoen zijn de belangrijkste markten voor Trops Europese landen. De belangrijkste bestemmingen zijn Frankrijk en Duitsland, gevolgd door onder andere Zwitserland, Portugal en Spanje zelf.
"We zien de mango-omzet elk jaar meer toenemen," zegt Otten. "De mango's van Malaga hebben dankzij hun goede kwaliteit en de gunstige geografische ligging van Malaga bij de afzetmarkten veel terrein gewonnen. Er zijn zowel in Spanje als daarbuiten veel consumenten die met spanning op de komst van de mango's uit Malaga wachten. Er zijn echter ook veel plekken in Spanje waar deze fruitsoort nog onbekend is. We hebben meer promotie en voorlichting nodig voor dit gewas, zowel met betrekking tot de gezondheidsvoordelen als tot de verschillende manieren waarop de mango kan worden geconsumeerd. Internet en social media hebben dit proces een stuk makkelijker gemaakt."
"De formats voor mango-consumptie zijn niet echt veranderd. Wel is er veel interesse vanuit de consument voor recepten en een gezond voedingspatroon, waar steeds vaker mango's in voorkomen. Het fruit wordt zodoende op steeds meer manieren gebruikt en dan niet alleen als dessert. We hebben gemerkt dat er een steeds groter aanbod voor gesneden mango's voor salades of sap ontstaat. De mango's die hiervoor worden gebruikt zijn vaak echter van secundaire kwaliteit."