Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zelfstandige winkelier onmisbare schakel in winkelgebieden

Het aantal zelfstandige winkeliers daalt maar volgens ABN AMRO is de diversiteit tussen ketens en zelfstandige retailers belangrijk voor de attractiviteit van een winkelgebied. Het aanbod van ketens met onderscheidend vermogen is essentieel, maar zelfstandige retailers kunnen een winkelgebied onderscheiden van andere plekken om te winkelen. Uit eerder onderzoek van GfK werd het belang van zowel ketens als zelfstandigen onderkend. Volgens Q&A hechten ouderen primair veel waarde aan de aanwezigheid van zelfstandigen binnen een winkelgebied.
Zelfstandige winkeliers vulden begin 2017 bijna 379.000 vierkante meter minder winkelvloeroppervlak in dan vijf jaar ervoor, terwijl ketens per saldo terrein wonnen. Hoewel zij de laatste jaren iets terugwonnen, staan zelfstandigen door de grote concurrentie voor uitdagingen. Schaalgrootte is immers een pré in dit klimaat. In onze visie blijven ook zelfstandige winkeliers echter een onmisbare schakel in winkelgebieden. Het is dan ook belangrijk voor winkelgebieden om de balans tussen zelfstandige winkeliers en ketens te bewaken.




Daling van passanten in winkelgebieden
De huidige economische situatie is gunstig voor de detailhandel. Wij verwachten dat de particuliere consumptie in 2017 (+2,1%) en 2018 (+1,6%) groeit. Dit heeft te maken met het consumentenvertrouwen, dat rond het hoogste punt sinds begin 2001 staat. Tegelijkertijd bestaan er structurele uitdagingen voor de sector. Sinds 2006 het aantal passanten in de winkelgebieden met ongeveer 23% (zie Figuur 1). Ook over de afgelopen drie jaar daalde het bezoek in bijna acht op de tien winkelgebieden (Locatus), ondanks de herstelbeweging in de economie.
De consument is blijkbaar kritischer geworden voor een winkelbezoek. Ook in de centra Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven lag het aantal passanten op een gemiddelde zaterdag in 2016 lager dan enkele jaren eerder. Voor vele andere winkelgebieden geldt hetzelfde. Wie er als winkelgebied desondanks in slaagt om het bezoek vast te houden, is dankzij de toename van bestedingen mogelijk spekkoper. Maar hoe slaagt een winkelgebied daarin?

Bron: ABN AMRO

Lees hier de gehele analyse van ABN AMRO
Publicatiedatum: