Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
SuperValu blijft beste supermarkt van Ierland

VK: Iceland maakt meer winst

India haalt China in als meest veelbelovende retailmarkt
Terwijl retailketens in de VS moeite hebben met de huidige marktomstandigheden, heeft de Indiase supermarktsector juist positieve vooruitzichten. Een jaarlijks verslag van A.T. Kearney zet India bovenaan de lijst van retailmarkten in opkomst, waarmee het land zelfs boven voormalig koploper China uitsteekt. Het verslag geeft een overzicht van waar de beste mogelijkheden voor investering in de retailsector zich bevinden en geeft een ranglijst van 30 ontwikkelingslanden op basis van onder andere de demografische samenstelling, het bruto nationaal product per bevolkingshoofd, de nationale retailomzet en de inherente risico's van het betreffende land. (cnbc.com)

4% meer omzet voor huismerk in Ierse supermarktsector
Ierse consumenten hebben de voorkeur voor de huismerkproducten, zo blijkt uit statistieken van Kantar Worldpanel. Jaar op jaar nam de totale omzet van huismerkproducten met 4% toe. Op dit moment komt het aandeel aan huismerkproducten per gemiddelde winkelwagen neer op 54%. Voordat tien jaar geleden de economische crisis toesloeg, was dit aandeel nog minder dan 10%. (irishtimes.com)

SuperValu blijft beste supermarkt van Ierland

SuperValu, dat onder beheer van Musgrave valt, was in de periode van 12 weken tot 21 mei wederom marktleider in de Ierse supermarktsector. Dit blijkt uit statistieken van Kantar Worldpanel. SuperValu had een marktaandeel van 22,5% en had jaar op jaar een omzettoename van 1,2%. Tesco stond met een aandeel van 22,0% op de tweede plaats en had een toename in omzet van 0,3%. Dunnes Stores stond met een omzettoename van 4,9% op de derde plek. (esmmagazine.com)

IRI: Meer vraag naar lokale producten heeft tot revolutie geleid
"De sector heeft volgens ons een drastische verandering ondergaan," zegt Chris DuBois van IRI tijdens zijn webinar "Top Trends in Fresh: Hyperlocalization". Volgens hem is het doen van boodschappen veranderd van een dagelijkse klus naar een culturele ervaring. "Het is belangrijk dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen trends en hypes. Bedrijven die achter de juiste trends staan, groeien meer en sneller dan bedrijven die dat niet doen. Een van deze trends is volgens hem de opmars van lokale producten.
Klik hier om meer te lezen op esmmagazine.com.

Lege schappen in Qatar
De schappen van een aantal supermarkten in Doha in Qatar waren bijna leeg. De inwoners van Qatar zijn producten gaan hamsteren, nu zeven buurlanden hun diplomatieke betrekkingen met Qatar hebben verbroken. Foto's die door een Filipijnse arbeider in Doha naar ABS-CBN News zijn gestuurd, laten lege schappen bij de ene winkel zien en rijen aan consumenten met wagens vol producten bij een andere. (news.abs-cbn.com)

Iceland maakt meer winst
De Britse keten Iceland heeft zijn jaaromzet toe zien nemen. De keten maakte in het afgelopen jaar gebruik van een nieuw assortiment en een gemoderniseerd winkelformat. De winst steeg met 6,3% tot £160 miljoen (€183,6 miljoen) in de periode van 12 maanden tot 24 maart. De omzet steeg met 4,4% tot £2,8 miljard (€3,2 miljard), terwijl de like-for-like-omzet met 2% toenam. Malcolm Walker, de oprichter en CEO van Iceland, zei dat de cijfers lieten zaten zien hoe Iceland nu een van de snelst groeiende supermarktketens van het Verenigd Koninkrijk is. "De like-for-like-omzet werd gedurende het jaar steeds beter, waardoor we met het einde van het fiscale jaar een dan de snelstgroeiende retailers zijn geworden. We hebben het tempo opgevoerd en de kwaliteit van onze producten verbeterd."(nwemail.co.uk)

Aldi is goedkoopste van Australië

Een onderzoek dat in maart is uitgevoerd door undercover-consumenten in 110 Australische supermarkten laat zien dat Aldi het goedkoopst is. Er werden bij elke supermarkt dezelfde budgetproducten ingekocht, zodat deze samen een vergelijkende winkelmand konden vormen. De mand bestond uit 28 verpakte producten en 5 groente- en fruitproducten. De winkelmand kostte bij Aldi AU$91,76 (€61,01). Dezelfde mand kostte bij Coles $99,40 (€66,09) en bij Woolworths $97,31 (€64,70). Er werd ook een winkelmand vergeleken met A-merkproducten. Deze was het duurst bij IGA, waar de prijs 6% tot 7% hoger lag dan bij Coles (AU$170,54, oftewel €113,39) en bij Woolworths ($168,74, oftewel €112,19). (smh.com.au)

VS: Kroger verlaagt prijzen bij afdeling Columbus
Kroger gaat bij zijn Columbus-afdeling zo'n 3.000 producten blijvend in prijs verlagen. De prijsverlagingen zijn onderdeel van een initiatief, waarmee onder andere huismerkproducten beter betaalbaar voor de consument moeten worden. (supermarketnews.com)

VS: Shipt verkrijgt $40 mln aan financiering voor uitbreiding
De online thuisbezorgdienst Shipt heeft voor $40 miljoen (€35,6 miljoen) aan financiering verkregen. Het geld is afkomstig van een aantal investeerders, waaronder Greycroft Partners, e.ventures en Harbert Venture Partners. Het kapitaal zal worden gebruikt om buiten de grote steden uit te breiden. Met het einde van dit jaar moeten er in totaal meer dan 60 markten zijn aangeboord, terwijl het bedrijf volgend jaar actief wil zijn in 100 markten. Sinds dat Shipt in 2014 werd opgericht, heeft het bedrijf een totaal van $65 miljoen (€57,8 miljoen) verkregen. (venturebeat.com)

VS: Dollar General test versproducten

Dollar General heeft testfases uitgevoerd met versproducten. Als gevolg hiervan worden er bij de renovering van bestaande winkels meer versproducten aan het assortiment toegevoegd, aldus Produce Retailer.
Klik hier om het artikel te lezen.

VS: Walmart doet proef met geautomatiseerde afhaalpunten
Walmart experimenteert met een geautomatiseerde 24-uursdienst voor het afhalen van bestellingen bij een vestiging in Oklahoma, aldus Supermarket News. Bij het afhaalpunt is ruimte voor 30.000 producten, waaronder diepvriesproducten. Als consumenten bij het afhaalpunt willen bestellen, moeten ze online de optie "self-service" aanvinken. Ze krijgen dan vervolgens een bevestigingscode, die ze bij het afhaalpunt in moeten leveren. Binnen 60 seconden wordt dan de bestelling samengesteld en afgegeven.. (fooddive.com)

VS: Pick 'n Save sluit meer winkels

Er worden opnieuw twee Pick 'n Save-vestigingen in het zuidoosten van Wisconsin gesloten, aldus de Roundy's-afdeling van Kroger. Pick 'n Save is in de omgeving van Milwaukee nog steeds marktleider, maar deze positie is inmiddels aangetast door de concurrentie van ketens als Wal-Mart, Woodman's en Sendik's. (jsonline.com)

VS: Jet-directeur pleit voor versproducten
Klik hier om het artikel te lezen.
 
Publicatiedatum: