Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jonge consument heeft voorkeur voor food-to-go-winkels

Onderzoek naar Tesco-overname

Onderzoek naar Tesco-overname
De Britse mededingingsautoriteit doet onderzoek naar de overname van de groothandelaar Booker door Tesco. De eerste fase van het onderzoek loopt tot 25 juli en zal bepalen of de overname schadelijke gevolgen heeft voor supermarktsector. Als er uit dit onderzoek geen duidelijk resultaat blijkt, zal er een dieper onderzoek van maximaal zes maanden worden uitgevoerd. (esmmagazine.com)

VK: M&S streeft naar minder verspilling 
Marks & Spencer gaat £25 miljoen (€28,7 miljoen) doneren aan goede doelen voor geestelijke gezondheid, hart- en vaatziekten en de bestrijding van kanker. Ook wil de keten de voedselverspilling van de bedrijfsvoering met 2025 hebben gehalveerd. De nieuwe CEO Steve Rowe heeft meer doelstellingen gedefinieerd voor meer duurzaamheid en ethische verantwoordelijkheid. (theguardian.com)

VK: Tesco gebruikt robot voor thuisbezorging

Tesco heeft in Londen met succes zijn eerste bestelling afgeleverd door middel van een robot. De zeswielige robots kunnen binnen een straal van ongeveer vijf kilometer binnen het uur bestellingen afleveren. De service is onderdeel van de Tesco Now App en wordt verzorgd vanuit zowel bestaande Tesco-vestigingen als vanuit speciaal hiervoor ingerichte distributiecentra. (dailymail.com)

Tesco introduceert tomatenplant voor thuis

Tesco heeft een nieuwe tomatenplant geïntroduceerd, die in huis kan worden geteeld. De tomatenplan is gericht op consumenten die in stadsgebieden wonen en geen beschikking over een eigen tuin hebben. De mini-tomatenplant is na een traject van vijf jaar op natuurlijke wijze van uit verschillende rassen ontwikkeld door kwekers. De plant is erg productief en heeft een opbrengst van zo'n 150 tomaten. (internationalsupermarketnews.com)

Wal-Mart ziet trend voor online in Texas
Wal-Mart-winkels in de regio van Dallas-Fort Worth hebben per week zo'n 500 tot 600 bestellingen, aldus de Dallas Morning News. Bij sommige winkels loopt het aantal bestellingen zelfs op tot 900 per week. Wal-Mart was de eerste keten die in oktober 2015 in het noorden van Texas mogelijkheden voor online bestellingen en afhaalpunten implementeerde. Sindsdien zijn deze online services van Wal-mart beschikbaar bij zo'n 50 winkels in de regio. Verspreid over de gehele VS heeft Wal-Mart in totaal 500 vestigingen waar de afhaalservice voor handen is en zijn er plannen om de service uit te breiden naar nog eens 600 locaties. (fooddive.com)

Jonge consument heeft voorkeur voor food-to-go-winkels
Consumenten tussen de 18 en 25 jaar oud gaan het liefst naar een food-to-go-winkel, zo blijkt uit een onderzoeksverslag van IGD. Het verslag geeft aan dat 30% van de 18 tot 25 jarigen food-to-go-producten kochten, terwijl bij consumenten boven de 26 jaar dit aandeel uit 13%. Ook blijkt dat deze leeftijdscategorie meer interesse heeft in een buurtwinkel-assortiment dat meer is toegespitst op speciale diëten. (esmmagazine.com)

Buurtwinkels interessanter geworden voor investeerders

Klik hier om het artikel te lezen.

Wegmans opnieuw verkozen tot beste supermarktketen

Wegmans Food Markets is in een enquête door bijna 58.000 leden van Consumer Reports verkozen tot de beste supermarktketen van de VS. Wegmans kreeg dit jaar uitstekende cijfers in de categorieën hygiëne, vers voorbereide producten, service, snelheid van de kassarijen, kwaliteit van versproducten en vlees, assortiment aan gezonde producten en lokaal volume van het aanbod. De andere ketens in de top vijf waren Market Basket, Trader Joe's, Publix en Fareway Stores. (democratandchronicle.com)

Supervalu CEO ziet mogelijkheden in failliet Marsh

Supervalu gaat volgens zijn CEO voordeel halen uit het faillissement van de keten Marsh. De twee ketens gingen in de zomer van vorig jaar een samenwerkingsverband aan. Onlangs vroeg het in Indianapolis gevestigde Marsh Supermarkets zijn faillissement aan en werd begonnen met het zoeken naar een kandidaat voor overname. "Er is steeds meer concurrentie op de markt. Dit zorgt voor meer druk op onze klanten, maar het geeft ook mogelijkheden,"aldus Gross. "Wij hebben Marsh in handen. Er is veel concurrentie in Indianapolis. Meijer werd actief in die markt en als reactie daarop oefent ook Kroger nu meer druk uit."(supermarketnews.com

VS: Peapod implementeert meer filters op site

Peapod heeft op zijn online site een aantal filters toegevoegd, zodat consumenten nauwkeuriger hun bestellingen kunnen bepalen. De nieuwe filters zijn non-GGO, suikervrij, veganistisch en vegetarisch. Consumenten kunnen nu met 16 filters het aanbod van Peapod naar persoonlijke voorkeur sorteren, naast dat er met de site al nauwkeurig kon worden gezocht op voorkeursmerk, prijs en kortingsacties. (progressivegrocer.com)

Walmart verbetert traceerbaarheid

Walmart heeft de uitslag bekend gemaakt van een onderzoek met betrekking tot blockchain-technologie, die in oktober 2016 werd gehouden. Aan de hand van de test werd gewerkt aan een protocol tussen de VS en China met betrekking tot voedselveiligheid en traceerbaarheid. Walmart werkte samen met IBM om de technologie te testen op Chinees varkensvlees en op Amerikaanse mango's. Hieruit bleek dat het traceren van de oorsprong van bepaalde producten nu binnen 2,2 secondes mogelijk is. Vroeger duurde dit traceerproces enkele weken. De producten werden digitaal getraceerd door middel van de blockchain-technologie. Dit hield in dat de producten werden gescand, terwijl ze van producent naar de schappen van Walmart-vestigingen werden verplaatst. Tijdens dit proces werden continu bepaalde belangrijke kenmerken van het product geregistreerd. (ethnews.com

Costco heeft 7% omzetgroei in mei

Costco Wholesale Corporation had mei een netto omzet van $9,86 miljard (€8,79 miljard). Jaar op jaar is dit een toename van 7%. In de periode van 39 weken tot 28 mei had het bedrijf een netto omzet van $92,11 miljard (€82,1 miljard), wat een toename is van 6% is. (esmmagazine.com)


Publicatiedatum: