Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verslag Fresh Produce India (FPI) – 27 en 28 april 2017

België exporteerde meer dan 10.000 appelen naar India

Op 27 en 28 april vond in het Trident Nariman Point hotel in Mumbai de 15de editie van Fresh Produce India plaats, een conferentie gericht op de groente- en fruitmarkt in het algemeen en de opportuniteiten voor India in het bijzonder. VLAM was voor het tweede jaar op rij hoofdsponsor van de conferentie. Deze deelname ondersteunde de export van Belgisch hardfruit binnen het kader van het Europese project Taste of Europe.

Voor deze editie daagden 250 professionals uit 20 verschillende landen op om contacten te leggen en (nieuwe) producten en technologieën voor te stellen. Tijdens de plenaire sessies, waar onder andere BelOrta een presentatie verzorgde, konden de aanwezigen kennismaken met nieuwe trends en innovaties. Het Belgische hardfruit kon rekenen op een sterke vertegenwoordiging, met naast de exportbedrijven Bel'Export, Benelux Fruitservice, Calsa en Fruithandel Wouters ook de veilingen BelOrta en BFV.


Openingsspeech van staatssecretaris De Crem.

Op de eerste dag van de conferentie gaf Staatssecretaris voor Buitenlandse Handel Pieter De Crem, die India bezocht in het kader van een VOKA-missie, de openingsspeech op de netwerkreceptie van FPI om de Belgische exportinspanningen extra luister bij te zetten. Daarna volgde een netwerkdiner waarbij interessante Indische handelsrelaties contacten konden leggen met de Belgische deelnemers en kennismaken met de nieuwe campagne Taste of Europe India. Deze driejarige campagne wordt door Europa voor maar liefst 80% gecofinancierd en wil de Indiërs warm maken voor het Belgische hardfruit met de slogan "From the heart of Europe, straight into yours – Belgium's best taste". Tijdens dag twee konden geïnteresseerde exporteurs deelnemen aan een begeleid bezoek aan een vroegmarkt, georganiseerd in samenwerking met FIT Mumbai.



Export naar India
België was in 2016 goed voor een export van meer dan 10.000 ton appelen en peren naar India. 95% van het volume dat naar India ging waren appelen. Binnen het kader van de nieuwe Taste of Europe India-campagne worden er plannen gemaakt om onze conferencepeer nog verder te introduceren. Momenteel is deze peer er nog relatief onbekend en zit de export van peren nog in de beginfase. Weldoen onze exporteurs en veilingen al volop inspanningen op de Indische markt.

VLAM zal in 2018 opnieuw deelnemen aan Fresh Produce India, de data zijn voorlopig nog niet bekend.

Publicatiedatum: