Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jaap Wiskerke tijdens Hort Connections in Australie

"We koersen dit jaar af op een volume van 172.000 ton"

's Werelds grootste uienverpakker en -exporteur meent dat Nederland zijn leidende positie op de internationale uienmarkt dankt aan de lage transportkosten voor dit product.

Het Nederlandse bedrijf Wiskerke Onions produceert maandelijks één miljoen consumentenverpakkingen. Dit jaar koerst het bedrijf af op een productie van 172.000 ton en het is goed voor ruim 16% van het Nederlandse marktaandeel. Derde generatie eigenaar Jacob Wiskerke was aanwezig op Hort Connections in het Australische Adelaide, waar hij de aanwezigen vertelde dat de gunstige transportmogelijkheden vanuit de havens van Rotterdam en Antwerpen er aan bijgedragen hebben dat Nederland de laatste 60 jaar is uitgegroeid tot de nummer één uienexporteur ter wereld. 

"Voor een transport naar Parijs (een reis van zo'n 400 kilometer vanaf het pakstation van het bedrijf) betalen we €1.000. We laden onze vrachtwagen vol met 25 ton, waardoor de transportkosten €0,04 per kilo bedragen," legt Wiskerke uit. "Het leveren aan Santos in Brazilië, een afstand van 10.000 kilometer en 25 keer zo ver weg als Parijs, is natuurlijk weer een ander verhaal. De rederijen bieden hun containers echter nagenoeg voor niks aan omdat ze hun containers in Zuid-Amerika willen hebben. Momenteel betalen we €500 van deur tot deur, waardoor de kosten dus minder dan €0,02 bedragen. Deze prijs is in een aantal landen zelfs lager dan de productiekosten."


Wiskerke vertelt dat Nederland 3.000 uientelers telt met een gezamenlijk areaal van 25.000 hectare, waar nog niet eens 2% van de wereldwijde productie geproduceerd wordt.

"Het stelt niets voor vergeleken met landen als China, India en de Verenigde Staten maar op het gebied van de export zijn we toch nummer één. De reden hiervoor is dat we maar 10% op de eigen markt afzetten, zodat er 90% overblijft voor de export, maar dit zorgt ook voor druk. Zo kan het gebeuren dat er problemen ontstaan in jaren dat we geen tekorten op andere markten zijn. Wanneer deze er echter wel zijn, kunnen de prijzen flink oplopen. Op de wereldwijde markt kunnen we concurreren omdat we de laagste kosten van land naar haven hebben."

De twee andere geheimen achter het succes van de Nederlandse uiensector zijn volgens Wiskerke de professionele opzet van de toeleveringsketen en de logistieke nabijheid dankzij de bescheiden afmetingen van het land. Er is echter ook altijd een focus op prestaties en zij die niet in staat zijn om hun kosten te verlagen, liggen eruit.

"Nederland is een bijzonder land als men kijkt naar de wijze waarop uien worden geteeld. De teler verpakt de uien nooit zelf," vervolgt Wiskerke. "De scheiding tussen telers en verpakkers is er erg sterk. Je moet echter wel doelgericht en slim te werk gaan, wil je overleven. In de loop der jaren heb ik regelmatig bedrijven ten onder zien gaan. Degenen met de laagste kosten en de beste service gaan door."

Wiskerke legt uit dat de meeste landen binnen 35 dagen vanuit de haven van Rotterdam te bereiken zijn. Het is echter wel belangrijk dat de kwaliteit gedurende het transport gegarandeerd blijft. De leverancier zal de komende maanden nieuwe koelcontainers tot zijn beschikking krijgen waardoor het bedrijf de transportomstandigheden zelf in de hand heeft, wat met name in warmere klimaten van belang is. 

"We kunnen vanaf ons kantoor de temperatuur en luchtvochtigheid in de container monitoren," vervolgt Wiskerke. "Dit systeem maakt het mogelijk de instellingen zelfs gedurende het transport te wijzigen."

Het bedrijf heeft onlangs zijn eigen mobiele applicatie gelanceerd, waardoor klanten niet alleen hun eigen bestelling kunnen traceren maar eveneens toegang hebben tot een verscheidenheid aan gegevens en productinformatie. Zo kunnen zij zien wie de uien geteeld heeft, op welke manier en laboratoriumdocumenten inzien. 



Wiskerke is van mening dat het leveren van 25% tot 30% aan de retail optimaal is, omdat men hierdoor onderontwikkelde exemplaren naar de exportmarkt kan verzenden, zodat zij meer tijd krijgen om te rijpen. Het bedrijf werkt met één klant per groothandelsmarkt en één klant per land, waardoor er geen concurrentie voor de eigen producten gecreëerd wordt. 

De voormalig eigenaar geeft toe dat de exportmarkt heel wat uitdagingen met zich meebrengt, zoals landen die hun eigen telers te veel in bescherming nemen. 

"In Senegal, waar men zelf nu geen uienproductie heeft, worden er wekelijks 8 miljoen kilo Nederlandse uien geïmporteerd," vertelt Wiskerke. "Zodra ze zelf echter produceren, gooien de de grenzen dicht. Dit is niet goed, hoewel het voor de telers wellicht makkelijk is. Op deze manier verbetert de sector in het land zichzelf niet. Er is geen concurrentie en je wordt alleen maar sterker als je concurreert."

Het bedrijf is inmiddels overgegaan in de handen van de vierde generatie, nu Jacob het bedrijf verkocht heeft aan zijn dochter Chayenne. Wiskerke Onions heeft hoge verwachtingen voor de toekomst van de uienteelt. Er wordt geraamd dat tegen 2050 het wereldwijde uienvolume verdubbeld zal zijn en dat betekent uiteraard ook een groter aandeel voor Nederland. 

"Is het mogelijk om 2 miljard kilo te verhandelen?" vroeg Wiskerke ooit aan zijn dochter. Ze antwoordde dat ze zich er geen voorstelling van kon maken. "Als je mij echter vroeger gevraagd had of ik me kon indenken 1,1 miljard kilo te exporteren had ik ook geantwoord dat dat onmogelijk was," aldus Wiskerke.


Jacob Wiskerke
Wiskerke Onions
Phone: +31 113 38 22 10
Publicatiedatum: