Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitse Amazon tot wel 49% goedkoper dan concurrenten

Sinds twee weken voorziet AmazonFresh consumenten in delen van Berlijn en Potsdam van levensmiddelen en andere producten voor dagelijks gebruik. Men kan online meer dan 85.000 artikelen, waaronder groenten, fruit, koelproducten, hygiëne- en huishoudproducten bestellen en thuis laten leveren. Maar loont het zich financieel gezien om bij deze verzendgigant boodschappen te doen? Het Duitse vergelijkingsportaal guenstiger.de berekende de prijsverschillen van 100 producten van AmazonFresh en de concurrerende leveringsdiensten van Rewe en Kaufland. De uitkomst: bij elk tweede artikel bood AmazonFresh de voordeligere prijs.

Amazon leverde volgens het onderzoek bij 50 van de 100 onderzochte producten de beste prijs en in 37 andere gevallen had Amazon samen met een andere aanbieder het voordeligste aanbod. Tien artikelen werden bij alle drie vergeleken leveringsdiensten voor dezelfde prijs aangeboden. Slechts één keer was AmazonFresh duurder dan de concurrentie: voor een kilogram courgette moest er bij AmazonFresh 1,60 euro betaald worden, bij Kaufland lag de prijs daarentegen op slechts 1,39 euro en bij Rewe op 1,49 euro.

AmazonFresh bleek vooral voordeliger in het fruit- en koelsegment. De stukprijs van een citroen bedroeg bij Amazon bijvoorbeeld 35 cent en daarmee 49 procent minder dan bij Rewe (69 cent). Voor de pudding 'Zott Monte Schoko Maxi' (440g) moest bij AmazonFresh 1,29 euro betaald worden, terwijl Rewe en Kaufland hier 47 procent meer voor vroegen (1,89 euro).

Gemiddeld waren de prijzen bij AmazonFresh 8 procent voordeliger dan bij Kaufland en 15 procent voordeliger dan bij Rewe. De totale verkoopprijs van alle 100 producten uit de steekproef lag bij AmazonFresh op 253,16 euro. Voor dezelfde producten moest op hetzelfde moment in de onlineshop van Kaufland 275,87 euro betaald worden en bij Rewe lag de prijs op 287,26 euro.

Extra kosten door maandelijks bijdrage en lidmaatschap
Consumenten moeten echter niet te vroeg jubelen over de voordelige levensmiddelen van Amazon. De dienst gaat namelijk gepaard met enkele aanvullende kosten. Zo moet men een Prime-lidmaatschap hebben om van de dienst gebruik te kunnen maken. Dit lidmaatschap kost 69 euro per jaar. Daar komen nog maandelijkse van 9,90 euro voor de Fresh-service bovenop. Gebruikers kunnen levensmiddelen dan echter vanaf een bestelwaarde van 40 euro zo vaak als ze willen gratis laten leveren. Ter vergelijking: Rewe hanteert afhankelijk van de levertijd transportkosten tot maximaal 5,90 euro en Kaufland tot maximaal 4,75 euro.
Publicatiedatum: