Colruyt gaat samenwerken met lokale aardappeltelers
5000 ton
In maart en april zijn de vroege aardappelen voor het proefproject gepoot door 4 telers in zand/zandleemgrond in West-Vlaanderen (50 hectare), en de latere aardappelen door 5 telers in zandleem/leemgrond in Wallonië (70 hectare). De teelt wordt zorgvuldig opgevolgd door 2 gespecialiseerde teeltbegeleiders.
De aardappelen zijn bestemd voor de verpakkingen van 5 kg van de eigen merken Everyday Zachtkokend en Boni Selection Friet. De aardappelen zullen aan de klanten worden aangeboden in 78 Colruyt-winkels verspreid over heel België.
Het proefproject wordt in het voorjaar 2018 geëvalueerd, eens het seizoen afgelopen is. Een hele reeks parameters wordt dan beoordeeld, van de samenwerking tussen telers en Colruyt tot en met de feedback van de klant over de kwaliteit en smaak van de aardappelen. Na positieve evaluatie kan het project worden uitgebreid naar de andere aardappelreferenties uit de versmarkt en de andere winkelformules van Colruyt Group.
Partnership
Colruyt Group is de eerste Belgische distributeur die een dergelijk partnership met lokale aardappeltelers opzet. Daar waar de telers vroeger weinig in contact kwamen met hun eindklant, de supermarkt, zaten ze nu mee aan tafel om het project vorm te geven. Telers en Colruyt hebben samen de variëteiten geselecteerd die het meest geschikt zijn voor de gronden waarin ze geteeld worden en voor het Belgische klimaat. Ze hebben samen ook ambitieuze kwaliteitsafspraken gemaakt. Tijdens het groeiseizoen zal Marc Boesman, aankoper aardappelen, de teelt van de aardappelen van dichtbij mee opvolgen.
In dit proefproject waarin voordelen en risico's fair verdeeld zijn, wil Colruyt het lokale vakmanschap van de Belgische telers in de verf zetten, en hen minder afhankelijk maken van sterk schommelende prijzen.
Meerwaarde
"Wij zijn aangenaam verrast door het enthousiasme waarbij de telers met ons in dit pilootproject wilden stappen. Samen hebben we het engagement aangegaan voor een nog stabielere kwaliteit van de aardappelen in de versmarkt en het verhogen van de duurzaamheid in teelt en transport. Tot slot streven we naar een verlenging van het Belgische seizoen in het voorjaar, zodat we de import van aardappelen kunnen verminderen," zegt Rony Neufkens, afdelingschef aankoop groenten van Colruyt Group.
Patrick Van de Steene, teeltbegeleider in dit project en zelf teler in Henegouwen, vindt de rechtstreekse samenwerking met Colruyt vooral een voordeel voor de consument en de teler: "Als teler ben je extra gemotiveerd als je weet waar je kwaliteitsaardappelen terecht komen, als je weet voor wie je je dagelijks inspant."
Voor Bart Nemegheer, zaakvoerder van het familiale verpakkingsbedrijf De Aardappelhoeve in Tielt, en zelf teler, is dit proefproject uniek: "Dit partnership waarin iedereen een even grote stem heeft, zal leiden tot een constantere kwaliteit in de aardappelen. Bovendien leren we samen enorm veel bij. Het klimaat kan ons natuurlijk altijd parten spelen, maar dankzij de samenwerking hebben we toch diverse factoren beter in de hand."
www.colruytgroup.com