Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Omzet Nederlandse verpakkingsindustrie €6,5 mld in 2018

Verlagen van gewicht verpakkingen trend in industrie

De productie van de Nederlandse verpakkingsindustrie groeit in 2017 en 2018 met respectievelijk 2 procent en 1,5 procent. Dit betekent een omzetstijging van circa 6,3 miljard euro in 2016 naar ongeveer 6,5 miljard euro in 2018. Belangrijkste drijfveren hiervoor zijn de aantrekkende consumentenbestedingen, de sterke toename van online retailverkopen en de aanhoudende groei van de export. Vooral het volume van kunststofverpakkingen groeit met respectievelijk 2,5 procent en 2,0 procent in 2017 en 2018. Kunststof maakte in 2016 ongeveer 43 procent (2,7 miljard euro) van de omzet uit, maar vertegenwoordigt slechts 18 procent aan gewicht.

Het verlagen van het gewicht van verpakkingen is een trend in de industrie, omdat het veel voordelen biedt. Het scheelt in materiaalkosten, transport en het levert milieubesparingen op. Zo is bijvoorbeeld in de afgelopen tien jaar het gewicht van kunststof verpakkingen met bijna 30 procent verminderd.



Jaarlijkse besparing op grondstoffen
Hoewel de recyclingdoelstellingen voor bijna alle verpakkingsmaterialen worden gehaald – in 2015 werd al driekwart van alle verpakkingen gerecycled – verschillen de percentages tussen de verschillende materialen echter fors. Zo worden vrijwel alle metalen verpakkingen gerecycled, maar komt slechts 51 procent van de kunststof verpakkingen terug als (verpakkings)product. Hoewel dit internationaal gezien een zeer goed resultaat is kan dit percentage verder worden verhoogd wanneer producenten recycling als uitgangspunt nemen bij het ontwerp van de verpakkingen, bijvoorbeeld door verpakkingen zo te ontwerpen dat ze beter hervulbaar en herbruikbaar zijn. Ook het beperken van kunststofvarianten, kleurstoffen en additieven zorgt voor verbeterde recyclebaarheid en daarmee tot waardebehoud. Deze circulaire aanpak kan in Nederland leiden tot besparing aan grondstoffen ter waarde van 70 tot 105 miljoen euro per jaar.

Investeringen in materiaalkennis en nieuwe machines
Bedrijven moeten voldoende slagkracht kunnen ontwikkelen om in te spelen op de veranderende wensen van consumenten. Zo willen eenpersoonshuishoudens steeds vaker kleinverpakkingen en ouderen willen juist makkelijk te openen verpakkingen. Afnemers stellen eisen aan vorm, kwaliteit, opdruk, personalisering en milieuvriendelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid tot interactie met QR-codes, en de toenemende interesse voor biobased verpakkingen. Dat vergt technologische vernieuwing in de vorm van investeringen in materiaalkennis en nieuwe machines. Voor kleinere ondernemingen is het moeilijk om daar zelfstandig aan te voldoen. We verwachten dan ook een verdergaande consolidatie in de Nederlandse verpakkingsindustrie, met veel interesse vanuit buitenlandse investeerders.

Bron: ABN Amro
Publicatiedatum: