Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuw assortiment gelanceerd bij Ocado en Amazon Fresh

Hoe retailers meer omzet met fruit kunnen genereren

Meer omzet voor ICA Gruppen door bio
ICA Gruppen heeft een omzetgroei gezien bij zijn biologische en sociaal verantwoorde producten. De omzet in deze categorie nam in het afgelopen jaar toe met 8%. (esmmagazine.com)

Sterker eerste kwartaal Ahold Delhaize door verminderde kosten

Ahold Delhaize had een kwartaalwinst die hoger uitviel dan werd verwacht. Het resultaat werd verkregen door kosten besparende maatregelen, waarmee kon worden gecompenseerd voor de zwakkere omzet in de VS. De winst van het eerste kwartaal kwam neer op €604 miljoen, terwijl analisten van Reuters waren uitgegaan van €589 miljoen. Ahold Delhaize gaf aan dat het bedrijf ervan uitgaat dat de winstmarges van 2017 over het algemeen groter gaan zijn dan van vorig jaar. De omzet in de VS daalde met 1,8%. Ahold Delhaize zag de prijzen in zowel de Amerikaanse als de Europese markten dalen, maar verwacht dat die zich in de komende kwartalen gaan herstellen. De omzet in Nederland nam met 3,3% toe, terwijl die in België afnam met 0,6%. (Reuters)

Hoe retailers meer fruitomzet kunnen genereren
Een uitvoerig verslag van de onderzoeker Brian Wansink laat zien hoe retailers de omzet van gezonde producten kunnen verbeteren. Uit het verslag blijkt dat zogeheten "traffic interrupter"-displays in het midden van het gangpad ervoor zorgden dat de omzet van groenten die anders vaak wordt genegeerd nu met 400% toenam. Ook is het een goede tactiek om gezonde producten op ooghoogte te plaatsen en om fruitdisplays bij kassa's te plaatsen. "Proefsample uitdelen bij de ingang van de winkel kan ook de fruitomzet verbeteren," aldus Brian Wansink.
Klik hier om meer te lezen op supermarketnews.com.

Lidl Portugal krijgt nieuwe CEO
Massimiliano Silvestri is aangesteld als CEO bij Lidl Portugal. Hij neemt daarmee de positie over van Afroditi Pampa. De Italiaanse manager is al 15 jaar actief bij Lidl. De keten is in Portugal van plan om dit jaar €70 miljoen te investeren in het openen van zes nieuwe vestigingen en het renoveren van 70 oudere winkels. (esmmagazine.com)

Nieuw assortiment gelanceerd bij Ocado en Amazon Fresh

Het assortiment van de My Healthy Kitchen-merklijn is sinds februari verkrijgbaar bij Amazon Fresh. My Healthy Kitchen is nu ook voor handen bij Ocado en wordt binnenkort geïntroduceerd bij Waitrose. My Healthy Kitchen is een nieuw merk van Samworth Brothers en is een nieuwe insteek op de klassieke kant-en-klaarmaaltijd. Er worden gezonde ingrediënten gebruikt om snelle maaltijden te verkrijgen met minder dan 500 calorie per maaltijd. (retailtimes.co.uk)

Tweede MyAuchan geopend in Parijs
Nadat volgens Auchan de eerste MyAuchan een positief resultaat heeft gegeven, wordt er nu een tweede MyAuchan-locatie in Parijs geopend. De eerste locatie had sinds de heropening een omzetstijging van 25%. Het omzetvolume steeg met 30%, waarbij het verschil in groeipercentages laat zien hoe de keten in prijzen investeert. (igd.com)

Lidl investeert €250.000 in Ierse leveranciers
Lidl is een programma begonnen voor kleine en middelgrote Ierse leveranciers van voedingsmiddelen. Tot maximaal 100 van deze leveranciers gaan voor een bepaalde periode een gegarandeerd volume aan producten leveren aan de discountketen. (newstalk.com)

Sterk 2016 voor supermarktsector Bosnië-Herzegovina

Vier van de vijf grootste supermarktketens van Bosnië-Herzegovina hadden in 2016 met winst gedraaid. Het in Tuzla gevestigde Bingo had de meeste winst en eindigde in het jaar met BAM 67 miljoen (€34,2 miljoen), gevolgd door de lokale keten FIS met een winst van BAM 33,3 miljoen (€17,0 miljoen). De keten Robot had een winst van BAM 7,3 miljoen (€3,7 miljoen), terwijl Tropik een winst had van BAM 3,37m (€1,7 miljoen). Konzum, dat onder het Kroatische retailconsortium Agrokor valt, was de enige keten die met een verlies draaide, van BAM 42,1 miljoen (€21,5 miljoen). (esmmagazine.com)

Aeon klaar voor uitbreiding in Cambodja
Aeon opende eind 2015 zijn eerste supermarkt in Cambodja. De keten heeft nu besloten om in de komende drie jaar tot 30 vestigingen uit te breiden. Aeon is in Cambodja verder bezig met het opzetten van een tweede groot winkelcentrum, dat met begin 2018 in bedrijf moet zijn. (igd.com)

Coop Danmark werkt samen met Too Good To Go
Coop werkt in Denemarken samen met Too Good To Go. De app van Too Good To Go wordt gebruik om consumenten aan te moedigen om producten te kopen, waar binnenkort de houdbaarheidsdatum van verstreken is. Hierbij worden kortingen aangeboden van tot 75%. De service van Too Good To Go is beschikbaar in 40 vestigingen van de ketens Kvickly, SuperBrugsen en Daglibrugsen, maar wordt met het einde van dit jaar uitgebreid naar in totaal 100 winkels. (igd.com)

VS: Aldi investeert $30 mln in renoveringen
Aldi gaat $30 miljoen (€27,6 miljoen) investeren in het renoveren van winkels in de omgeving van Washington D.C. Met 2018 moeten 30 winkels worden heropend. De nieuwe winkels krijgen een moderner en meer open uiterlijk en een groter assortiment aan versproducten, zuivel en brood. De plannen zijn een onderdeel van een grotere investering van $1,6 miljard (€1,47 miljard) voor het gehele netwerk in de VS, die Aldi in februari bekend maakte. (wtop.com

VS: Matig kwartaal verwacht voor Whole Foods
Investeerders die willen weten wat er in het verschiet ligt voor Whole Foods, kijken uit naar de resultaten voor het tweede kwartaal, die binnenkort worden bekendgemaakt. Analisten verwachten dat Whole Foods opnieuw een afname in vergelijkende winkelomzet heeft gehad. Dit zou het zevende opeenvolgende kwartaal van een negatieve vergelijkende winkelomzet zijn. (cnbc.com)

Canada: Nieuwe marketingcampagne van No Frills
De Canadese keten No Frills is een nieuwe marketingcampagne begonnen, die meer de nadruk legt op kwaliteit en lage prijzen. Het is de eerste nieuwe campagne van No Frills sinds zes jaar. 
Klik hier om meer te lezen op canadiangrocer.com.

Walmart schikt in omkopingszaak

Walmart Stores is bereid om ongeveer $300 miljoen (€275,7 miljoen) te betalen omtrent een onderzoek naar omkoping door werknemers in regio's als Mexico, India en China. (fortune.com)

VS: Marsh Supermarkets moet mogelijk alle winkels sluiten
Alle vestigingen van Marsh Supermarket moeten worden gesloten, als het bedrijf in de komende 60 dagen er niet in slaagt om een koper te vinden. Onderdirecteur Ben Habegger gaf op 8 mei een lijst van 16 winkels die mogelijk worden gesloten. Deze locaties moesten worden bekend gemaakt, omdat hier 50 of meer werknemers werkzaam zijn. Alle 63 vestigingen lopen echter risico om te worden gesloten. (theindychannel.com)

VS: Tragere omzet voor Ingles in tweede kwartaal

De omzet van Ingles is in het tweede kwartaal afgenomen. De reden hiervoor is omdat dit jaar de paasdagen in een andere maand zijn gevallen. Ook was er sprake van milder winterweer en hogere onkosten, waardoor de netto winst met 36,1% afnam. De totale omzet nam echter voor Ingles toe met 2,4% tot $946,2 miljoen (€869,5 miljoen). De vergelijkende winkelomzet nam af met 0,3%. De netto winst van het tweede kwartaal kwam neer op $9,2 miljoen (€8,45 miljoen), terwijl dat vorig jaar nog $14,4 miljoen (€13,2 miljoen) was. (supermarketnews.com)

VS: Peapod heeft 250% omzetgroei voor maaltijdpakketten

Peapod heeft de omzet van zijn maaltijdpakketten in het afgelopen jaar met 250% zien groeien. Het assortiment aan maaltijdpakketten is onlangs uitgebreid met Mexicaanse pakketten, de ontwikkeld zijn door Conagra Brands. (igd.com)
Publicatiedatum: