Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nep-Zespri belemmert groei op Chinese markt

Zespri breidt zijn aanwezigheid op de Chinese markt uit nu dit land vorig jaar Japan van de troon stootte als grootste retailmarkt. Het bedrijf moet hiervoor echter wel de strijd aanbinden tegen namaakproducten en diefstal van lokale telers, die ook hun graantje mee willen pikken. 

Lewis Pan van Zespri China vertelt dat het bedrijf zich richt op het verwerven van naamsbekendheid om zijn aandeel op de markt te vergroten. China leverde in 2016 zo'n €276 miljoen aan inkomsten op, 60% meer dan het jaar daarvoor en goed voor 16% van Zespri's totale jaaromzet van €1,7 miljard.

Zespri wordt inmiddels in ongeveer 50 Chinese steden verkocht, een verdubbeling ten opzichte van drie jaar geleden. Veertien van deze steden zijn zogenaamde 'media supported' steden, waar het bedrijf zich richt op marketing en reclame. 

In de grootste Chinese steden zoals Shanghai en Beijing is de kennis van de Engelse taal redelijk en heeft het merk al een goede naambekendheid opgebouwd. Het is echter moeilijker om de Chinese consument, die geen Engels spreekt, te bereiken. 

Zespri is zijn marketingcampagne gestart door een lokale naam aan te nemen 'Jia Pei' wat in het Chinees klinkt als 'dubbel' en de slogan van het bedrijf is vertaald als 'Dubbel Genieten'. 

"We zijn nu waarschijnlijk op het punt beland dat we nog verder moeten gaan," vervolgt Pan. "Onze middelen zijn toereikend voor 14 steden en wij richten ons hier dan ook in eerste instantie op."

De keerzijde van het succes is de handel in namaakproducten, een probleem waar veel multinationals in China mee kampen. Lokale kiwitelers vermarkten hun fruit met namaak Zespristickers om de consument te misleiden. De laatste acht maanden heeft Zespri zijn strijd tegen deze vorm van oplichting verder opgevoerd, meldt Pan.
Publicatiedatum: