Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Auchan begint campagne voor gezondheid en welzijn

Felle concurrentie houdt Britse supermarktprijzen laag

China: Dairy Farm heeft marginale winstgroei in eerste kwartaal
Het Chinese Dairy Farm had in zijn eerste kwartaal bij verschillende afdelingen van het bedrijf een toename in omzet en winst. De omzet bij de supermarktafdeling was echter matig. Dit gold met name voor de markten in Zuidoost-Azië. Ook was de omzet lager dan verwacht tijdens het Chinese nieuwjaar, wat gevolgen heeft gehad voor de winst van Dairy Farm. Ondanks dat is de gehele winst van de retailgroep jaar op jaar iets toegenomen. De marktomstandigheden lijken vooralsnog hetzelfde te blijven. (igd.com)

Auchan begint campagne voor gezondheid en welzijn
Het Franse Auchan is een nieuwe campagne begonnen voor het promoten van gezonde, lokale producten. Het gezondheids- en welzijnsinitiatief wordt in 14 landen geïntroduceerd. Met de campagne gaat Auchan zijn huismerkproducten herzien om de voedingswaarde en de duurzaamheid binnen de landbouw te verbeteren. Verder lanceert Auchan een app die als een soort gezondheidscoach moet werken en de boodschappenlijstjes van consumenten analyseert. (esmmagazine.com)

Felle concurrentie houdt Britse supermarktprijzen laag
Hoewel er veel geruchten zijn over stijgende supermarktprijzen wegens de dalende koers van de Britse pond, blijkt uit informatie van de prijzenvergelijkingssite mySupermarket.co.uk dat supermarkten in april juist iets goedkoper zijn geworden. De prijs van een winkelmand met 35 alledaagse producten kwam in april neer op £81,93 (€97,00), terwijl dit een maand eerder nog £82,15 (€97,26) was. De producten die sinds maart een dalende prijstrend laten zien, zijn onder andere appels (1,4% goedkoper), bananen (1,5% goedkoper) en paprika's (4% goedkoper). (kamcity.com)

Swaziland: telers draaien miljoenenomzet via grote retailers
In december 2016 hebben lokale telers in Swaziland een omzet behaald van E 56 miljoen (€3,7 miljoen) door aan grote supermarktketens te leveren. De grote ketens waar aan werd geleverd zijn onder andere Pick n Pay, Spar en Shoprite. Dit bleek uit een interview met de CEO van NAMBoard op een evenement voor AGF dat in Lundzi werd gehouden. (observer.org.sz)

Aldi is goedkoopste supermarkt van VK
Aldi is volgens een nieuwe analyse van branchemagazine The Grocer de goedkoopste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk. Bij 31 producten van een winkelmand met 33 alledaagse huishoudelijke goederen (waaronder versproducten) bood Aldi de laagste prijs. De op een na goedkoopste keten was Asda, terwijl de producten het duurst waren bij Waitrose. (express.co.uk)

Grote verliezen voor Lotte Group China 
Lotte Group China heeft enorme verliezen geleden, omdat de hypermarkten van de keten bijna twee maanden gesloten zijn geweest. Het management van de Koreaanse retailgroep heeft gezegd dat de gedwongen sluitingen van de vestigingen een reactie van de Chinese overheid zijn. China dwong de hypermarkten te sluiten in verband met inspecties die eind februari en begin maart werden uitgevoerd. Deze inspecties werden echter gehouden vlak nadat bekend werd dat het Zuid-Koreaanse ministerie van Defensie mee ging helpen met de installatie van het Amerikaanse raketverdedigingssysteem THAAD in Zuid-Korea. (insideretail.asia)

Bennet begint afhaaldienst in Italië
De supermarktketen Bennet is begonnen met een online afhaalservice in Italië. De service is momenteel alleen bij wijze van testfase voor handen bij twee vestigingen in de omgeving van Milaan. Als deze testfase succesvol blijkt te zijn, wordt de afhaaldienst ook bij andere vestigingen geïntroduceerd. (esmmagazine.com)

Publix en Wegmans favoriete ketens van VS 
Uit een onderzoek van Market Force Information naar de meest favoriete Amerikaanse supermarktketens blijkt dat Publix en Wegmans het meest populair zijn. De enquête werd onder 12.700 consumenten gehouden. Zowel Publix als Wegmans hadden een score van 77%. Trader Joe's kwam op een tweede plaats met 76%, terwijl H-E-B derde werd met 69%. Aldi werd gezien als de keten waar men de meeste waarde voor zijn geld krijgt, terwijl Publix het beste assortiment en de schoonste winkels heeft. Trader Joe's had het vriendelijkste kassa-personeel. (fooddive.com

VS: Geen toestemming voor 7-Eleven-uitbreidingen
Nieuwe regelgeving omtrent de verkoop van tabak hebben ervoor gezorgd dat 7-Eleven voorlopig geen nieuwe franchise-winkels mag openen in Philadelphia. De regelgeving werd eind vorig jaar ingesteld door de Philadelphia Department of Public Health. 7-Eleven had plannen om 35 nieuwe buurtwinkels volgens een franchise-constructie te openen. (cspdailynews.com)

VS: Kroger introduceert maaltijdpakketten
Kroger heeft een plan gevormd om de concurrentie aan te gaan met de trendy maaltijdpakketten van bedrijven als Blue Apron, Hello Fresh en Peach Dish. De keten heeft een eigen merklijn aan maaltijdpakketten geïntroduceerd onder de naam "Prep Pared." De pakketten bevatten alle benodigde ingrediënten voor een maaltijd voor twee, met inbegrip van een recept. (fox19.com)

VS: Target wil uitbreiden in New York
Target wil met het einde van 2019 in totaal $7 miljard (€6,4 miljard) investeren in winkels, IT en de leveringsketen. In het kader van deze investering heeft Target nu plannen bekend gemaakt om minstens vijf nieuwe vestigingen te openen in New York. Ook wordt in de omgeving van Tribeca geëxperimenteerd met een thuisbezorgdienst. De keten kijkt verder naar nieuwe locaties in New York en wil met het einde van 2019 in de gehele VS meer dan 130 vestigingen volgens een klein format in bedrijf hebben. (progressivegrocer.com)

VS: Kroger verlaagt prijzen
Kroger gaat in veel vestigingen stoppen met zijn kortingsacties voor senioren. De keten gaat echter ook de prijzen van een groot aantal producten in het assortiment verlagen. Dit jaar worden de prijzen van zo'n 3.000 producten verlaagd. Volgens een woordvoerder van Kroger betalen consumenten vandaag de dag minder voor 8.000 verschillende producten dan vijf jaar geleden. (newsplex.com)

VS: Peapod en Conagra werken samen aan maaltijdpakketten
De online supermarkt Peapod heeft drie maaltijdpakketten geïntroduceerd, die zijn ontwikkeld in samenwerking met Frontera. Frontera is een Mexicaans merk dat is opgezet door de beroemde chef-kok Rick Bayless en het bedrijf Conagra Brands. De nieuwe maaltijdpakketten bevatten vooraf afgewogen en gewassen versproducten voor een diner dat binnen 30 minuten kan worden voorbereid. Peapod heeft al meer van dit soort pakketten in zijn assortiment. (progressivegrocer.com)

Canada: Loblaws houdt rekening met langdurige prijsdeflatie
Volgens de supermarktketen Loblaws komt er voorlopig geen einde aan de prijsdeflatie voor voedingsmiddelen in de Canadese supermarktsector. Loblaw vecht momenteel een prijzenoorlog uit met concurrenten als Metro en Wal-Mart, waarbij elke keten met kortingsacties klanten probeert aan te trekken om de omzet toe te laten nemen. Dat betekent echter ook dat er weinig vooruitzichten zijn op een herstel van de prijzen. De prijzen zien sinds het einde van vorig jaar een dalende trend, waarbij de deflatie geheel toe kan worden toegeschreven aan de felle concurrentie. Volgens de CEO van Loblaws wordt er in 2017 geen einde aan deze situatie verwacht. (Bloomberg)


Publicatiedatum: