Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mike Evans, Fruitbar

Australisch alternatief voor ongezond snacken

Fruitbar uit Queensland bedacht een alternatief voor ongezond snacken en overweegt nu om zijn concept in meerdere staten te introduceren. Het bedrijf ontvangt zelfs verzoeken om de internationale markt te betreden. Fruitbar lanceerde zijn fruitautomaten in 2014 en is inmiddels op meerdere locaties in de stad Brisbane te vinden.

"Het idee van bananen en fruit uit een automaat is typisch iets dat bij het grote publiek aanpreekt," legt Fruitbar marketingdirecteur Mike Evans uit. "Er is keuze uit bananen maar ook yoghurt, noten, maaltijden en zelfs gezond 'troostvoedsel' zoals proteïneballen en granenrepen."


Fruitbar legt uit dat de grootste uitdaging het opbouwen van een goede reputatie is. Daarnaast vindt het bedrijf het belangrijk om hoge standaarden te hanteren omdat het zich niet kan veroorloven producten te leveren die niet over optimale smaak- en kwaliteitskenmerken beschikken. Om deze reden worden de automaten dagelijks gevuld met fruit van het seizoen.

"Het is heel wat om te beweren dat producten uit een automaat daadwerkelijk vers zijn en daarom vullen we onze machines dagelijks," vertelt Evans. "We willen met ons product consumenten bereiken want ons concept draait volledig om smaak en beleving. Het zou dan ook onacceptabel zijn om producten aan te bieden die niet geweldig smaken."



Het bedrijf wordt gerund door de familie Mackay die bananen teelt in Tully in Noord-Queensland. Nadat het bedrijf het idee opvatte om hun bananen in automaten aan te bieden, werden hier al gauw meerdere producten aan toegevoegd. 

"We werken niet met een vast assortiment maar laten het aanbod afhangen van het seizoen. Zo voegen we aan het begin van het steenfruitseizoen nectarines en perziken toe en in de loop van het seizoen komen hier kersen en pruimen voor in de plaats. Voor appelen wisselen we de rassen af en onze automaten zijn ook voorzien van eetrijpe avocado's."

Er is één ding waar de consument zich echter geen zorgen over hoeft te maken en dat zijn de schommelingen van de marktprijzen.

"We hanteren jaarrond vaste prijzen," vervolgt Evans. "Dan maken we wat meer winst en dan weer wat minder. We zijn geen fruitwinkel maar we bieden eigenlijk een 'verantwoord' alternatief voor een snelle hap of snack. De traditionele supermarkt is dan ook niet onze concurrent maar wel een flesje frisdrank, chocoladereep of zakje chips."



De automaten zijn op acht verschillende locaties in Brisbane te vinden, waarbij op sommige plaatsen meerdere automaten geplaatst zijn. Evans vertelt dat de belangstelling zo sterk is toegenomen dat het bedrijf wekelijks door meerdere potentiële Australische en internationale handelaren wordt benaderd. Eerst wil Fruitbar echter zijn merknaam en product op lokaal niveau verder ontwikkelen.

"De belangstelling vanuit de hele wereld is groot maar het is in ons belang om het product eerst te optimaliseren en tot een succes te maken. We zijn dus niet op zoek naar franchisenemers maar vooral naar een goed management," aldus Evans.



Voor meer informatie:
Mike Evans
Fruitbar
Phone: +61738001644
Publicatiedatum: