Zwitserland: discounters winnen marktaandelen AGF
Verkoophoeveelheid bij discounters stijgt constant
In 2016 verkochten de discounters in Zwitserland zo'n 9% meer fruit en 13% meer groenten (incl. aardappelen en paddenstoelen) dan in het voorgaande jaar. De klassieke supermarkten kregen in dezelfde periode te maken met iets lagere verkoophoeveelheden en verloren marktaandelen bij groenten (-1,6% naar 78,5%) en fruit (-1,3% naar 80,9%). Gekeken naar de afgelopen vijf jaar is te zien dat de klassieke supermarkten in 2016 zo'n 3% meer fruit en 3% minder groenten verkocht hebben dan in 2012. Bij de discounters was er in deze periode echter sprake van een constante stijgende afzet. In 2016 verkochten zij circa 47% meer fruit en 37% meer groenten dan in 2012.
Vraag naar dure levensmiddelen stijgt
Bij de klassieke supermarkten is de omzet die behaald werd met groenten en fruit tussen 2012 en 2016 gestegen, wat met name te danken is aan de toegenomen verkoop van duurdere producten. Een voorbeeld hiervan zijn biologische producten. Vergeleken bij 2012 was de verkoophoeveelheid van deze producten bij de klassieke supermarkten in 2016 circa 56,3% groter bij fruit en circa 32,4% groter bij groenten. Ook discounters verkopen steeds meer biologische producten. In het biosegment hebben zij verhoudingsgewijs echter nog een klein marktaandeel van circa 8% bij groenten en fruit.