Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Auchan opent vestigingen bij Roemeense pompstations

Groei bij alle grote Britse supermarktketens

VK: Sainsbury behoudt winstmarges
J Sainsbury Plc heeft vooralsnog goed om kunnen gaan met de gevolgen van de Brexit op de winstmarges van de Britse supermarktsector. Dit blijkt uit het feit dat de jaarwinst overeenkomt met de prognoses die door analisten van Bloomberg zijn gesteld. In de periode van 12 maanden tot 11 maart daalde de bruto winst van Sainsbury's met 1% tot £581 miljoen (€532,3 miljoen). De negen analisten van Bloomberg hadden gemiddeld een winstverwachting gesteld van £580 miljoen pond (€531,4 miljoen). De elektronicazaak Argos die sinds kort onderdeel van Sainsbury's vormt, genereerde een aandeel in de winst van £77 miljoen (€70,6 miljoen). (Bloomberg)



Woolworths stimuleert AGF-consumptie met superhelden

Woolworths gaat gebruik maken van de wereldwijde populariteit van Marvel-superhelden om gezonde producten te promoten. De supermarktketen gaat een marketingcampagne beginnen, waarin met speciale recepten kinderen worden opgeroepen om "als een superheld te eten". De recepten zijn voornamelijk op basis van fruit, groenten en noten samengesteld. (goodfruitandvegetables.com.au)

VK: Tesco verlaagt prijzen van versproducten

Tesco is onlangs begonnen met de "Little Helps to Healthier Living"-campagne. Als onderdeel van deze campagne gaat Tesco de prijzen van groente en fruit verlagen. Ook wordt er gebruik gemaakt van promotiemateriaal, dat binnen de winkels de consument op gezonde alternatieve producten moet wijzen. Verder wordt er vers fruit bij de kassa's geplaatst. Tenslotte worden er twee nieuwe reclamespots op TV gelanceerd, die onderdeel vormen van de huidige campagne "Food Love Stories" en een focus hebben op gezond leven. (marketingweek.com)

VK: Morrisons verlaagt prijzen van 1.000 producten
Morrisons gaat in verband met de prijzenoorlog in de Britse supermarktsector van meer dan 1.000 producten de prijzen verlagen. Het betreft een deel van zowel het offline als online assortiment, waaronder ook groente en fruit vallen. Voedingsmiddelen die een prijsverlaging van 21% gaan krijgen zijn onder andere ijsbergsla, tomaten, komkommers en thee van het merk PG. (retailgazette.co.uk)

Groei bij alle grote Britse supermarktketens
Uit de statistieken van Kantar Worldpanel voor de periode van 12 weken tot 23 april blijkt dat de tien grootste supermarktketens van het Verenigd Koninkrijk een groei in omzet hebben gezien. Het is voor het eerst in drie en een half jaar tijd, dat de Britse supermarktsector op deze manier groei heeft vertoond. De groei kwam met name door een sterk Paasseizoen. Tesco staat nog steeds aan kop en heeft jaar op jaar een toename van 1,9% in omzet, gekoppeld aan een marktaandeel van 27,5%. Sainsbury's heeft een omzetgroei van 1,7% en heeft een marktaandeel van 16,1%. Daarna volgen Asda met 15,6% marktaandeel en 0,8% omzetgroei en Morrisons met 10,4% marktaandeel en 2,2% omzetgroei. (retailgazette.co.uk)


 
Rusland: O'Key Group heeft sterk kwartaal met discountsegment
De Russische O'Key Group heeft zijn resultaten bekend gemaakt voor het eerste kwartaal van 2017. De retailgroep had toenames in zijn discountsegment, waarmee werd gecompenseerd voor de afnames in andere onderdelen van het bedrijf. De netto omzet nam jaar op jaar met 0,5% toe van 42,6 miljard roebel (€683 miljoen) tot 42,8 miljard roebel (€687 miljoen). De omzet nam in maart toe met 4,9%. (esmmagazine.com)

Auchan opent vestigingen bij Roemeense pompstations
Auchan Retail gaat in Roemenië in samenwerking met de oliemaatschappij OMV Petrom kleine winkels bij pompstations openen. De winkels worden geopend onder het merk myAuchan. Dit winkelconcept is nieuw voor Auchan, dat in Roemenië al langere tijd actief is met hypermarkten. (esmmagazine.com)

E-Mart trekt weg uit China

De Zuid-Koreaanse discounter E-Mart trekt zich terug uit de Chinese markt. 20 jaar lang heeft E-Mart geprobeerd om met winst te draaien in China. Het diplomatieke geschil rondom het opzetten van het THADD-verdedigingssysteem tegen raketaanvallen blijkt nu echter de laatste druppel te zijn. De diplomatieke rel geeft volgens de Koreaanse nieuwsdienst Yonhap te weinig bewegingsruimte voor succesvolle hervormingen voor E-Mart. (insideretail.asia)

Argentinië werkt samen met Alibaba

De Chinese e-commerce-gigant Alibaba Group gaat met de overheid van Argentinië samenwerken om producten uit het Zuid-Amerikaanse land op de Chinese markt te zetten. Naar verluid is er vanuit Chinese consumenten steeds meer vraag naar Argentijnse wijn en versproducten. (alizila.com)

Shoprite tekent investeringscontract voor Angola

De Zuid-Afrikaanse retailgroep Shoprite heeft een contract ondertekend met de Angolese Technical Unit for Private Investment (UTIP). Het contract houdt in dat Shoprite US$571,7 miljoen (€523,8 miljoen) in Angola gaat investeren. Shoprite gaat met het geld zijn retailnetwerk in Angola uitbreiden door winkelcentra en een distributiecentrum te openen. Ook worden bestaande locaties gemoderniseerd en worden er goederen en uitrusting aangeschaft om de huidige vestigingen te ondersteunen. (macauhub.com.mo)

VK: Ocado werkt samen met tuincentrum
De tuincentrumketen Dobbies heeft een overeenkomst van vijf jaar afgesloten met Ocado, zodat de keten een groter online bereik krijgt. Dobbies is de tweede grootste tuincentrumketen van het Verenigd Koninkrijk. De producten van de keten moet vanaf begin volgend jaar via Ocado in heel het Verenigd Koninkrijk voor handen zijn. (BBC)

VS: Key Food heeft gelijke jaaromzet
Key Food Stores Cooperative heeft zijn fiscaal jaar afgerond met een gelijk gebleven vergelijkende winkelomzet. Volgens CEO Dean Janeway is het een prestatie op zich dat de omzet gelijk is gebleven, gezien de retailgroep te maken had met de nasleep van het faillissement van A&P in 2015. (supermarketnews.com)

VS: Moeilijk eerste kwartaal voor Publix

Publix Super Markets had in zijn eerste kwartaal een afname van 2,1% in vergelijkende winkelomzet. Het is de eerste afname in kwartaalomzet sinds zeven jaar. Volgens Publix kwam het resultaat doordat vorig jaar de week van Pasen in het eerste kwartaal viel in plaats van in het tweede kwartaal, zoals in dit jaar. Ook werd door de keten de invloed van nieuwe winkels op oudere vestigingen genoemd als reden voor de verminderde omzet. (supermarketnews.com)

VS: Instacart wil met 2018 80% van alle huishoudens bereiken
Instacart heeft onlangs uit weten te breiden tot vier nieuwe Amerikaanse markten. Daarmee is het bedrijf op weg om zijn doel te behalen om met 2018 tot 80% van alle Amerikaanse huishoudens te komen. De nieuwe locaties zijn Las Vegas, Detroit, Columbus, Ohio en de Rio Grande-vallei in Texas. In de komende weken gaat Instacart nieuwe markten op in Michigan en Ohio en breidt het bedrijf uit in Texas, Florida, Kentucky, Tennessee en zowel North als South Carolina. (fooddive.com)

Natural Grocers opent vestigingen in Illinois en Iowa
Klik hier om het artikel te lezen.

China: Lianhua Supermarket sluit overeenkomst voor overname
Klik hier om het artikel te lezen.
 
Publicatiedatum: