Momenteel zijn op maat gemaakte chocolade en cake de grootste producten op de geprinte voedselmarkt. Het rapport suggereert dat deze levensmiddelen waarschijnlijk ook de grootste groei zullen doormaken. Noord-Amerika zal naar verwachting het grootste marktaandeel behouden in 2018, maar de 3D-voedselmarkt rond Azië en de Grote Oceaan zou het snelst groeien van 2018 tot 2025.
Een van de veel belovendste gebieden voor de ontwikkeling van de sector is die waar voedingsmiddelen met een aangepaste textuur voor ouderen worden gecreëerd. Geraamd wordt dat 4% van de Amerikaanse bevolking problemen heeft met kauwen en slikken, een stoornis die bekend staat als dysfagie. Het gaat hier voornamelijk om ouderen: 40% van de 70-jarigen dacht te lijden aan een vorm van dysfagie. Dit kan leiden tot grote voedingsgebreken, wat een dringend wereldwijd gezondheidsprobleem kan worden naarmate de bevolking ouder wordt.
Voedselmakers gebruiken al 3D-printers. Zo sponsorde Barilla een wedstrijd om een 3D-geprinte pasta te creëren, waarbij de winnaar met een pasta kwam die zich tijdens het koken ontpopt tot roos. Oreo gebruikte eerder een 3D-printer om zijn koekjescrèmevulling aan te passen qua patroon, smaak of kleur. En PepsiCo gebruikte de technologie om knapperiger aardappelchips te maken met diepere ribbels.