Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Thomas Dieke, Anisa G & P

Guatemala: logistieke beperkingen bij papaja export naar Europa

Guatemala is een grote papajaproducent en exporteert voornamelijk naar Noord-Amerika. Vanwege de lange transittijden voor zeetransport en de hoge kosten voor luchtvracht zijn er maar weinig telers in het land die hun papaja's naar Europa exporteren. Deze exotische fruitsoort is zodoende nog vrij onbekend op de Europese markt. Als het aan Thomas Dieke ligt, commercieel directeur van Anisa G & P, zal hier in de toekomst echter verandering in komen.

Anisa startte in 2011 op een perceel van paar hectare maar is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf van ruim 200 hectare dat jaarrond papaja's produceert. "We beschikken over irrigatiesystemen en overige faciliteiten om een jaarronde aanvoer te kunnen garanderen," vertelt Dieke.

De vooruitzichten voor het huidige seizoen zijn goed. "Nieuwe bomen worden productief en we rekenen dan ook op een productietoename. We zijn ook blij met de timing, volumes en kwaliteit. Vooralsnog lijkt er geen vuiltje aan de lucht, maar je weet natuurlijk nooit."


Geen fruitvlieg
Het bedrijf exporteert zijn papaja's naar de Verenigde Staten en Canada maar zet ook een deel van zijn volumes op de binnenlandse markt af. Anisa is één van de weinige bedrijven dat toegang tot de Amerikaanse markt heeft omdat het zijn papaja's teelt in de enige regio van Guatemala waar geen fruitvlieg voorkomt. Dit geeft het bedrijf een voorsprong op zijn concurrenten. "We exporteren over zee omdat de kosten voor luchttransport te hoog zijn," vervolgt Dieke. 



Aangezien Miami dichtbij is, transporteert Guatemala ruim 80% van zijn papaja-export naar deze bestemming. Daarnaast zijn de Verenigde Staten een grote markt voor papaja's zodat Anisa amper hoeft te concurreren met andere producerende landen zoals Mexico, dat een ander ras produceert of Brazilië dat zijn papaja's vanwege zijn geografische positie voornamelijk naar Europa exporteert. 



Export naar Europa moeilijk 
Ondanks de logistieke uitdagingen zou de producent in de toekomst ook graag naar Europa exporteren. Dieke heeft hiervoor al met een aantal importeurs contact gelegd. "Het grote probleem is dat we een oplossing moeten vinden om de kwaliteit van onze papaja's te behouden tijdens het transport over zee of hoe we de kosten van luchtvracht kunnen beperken. Het zal niet eenvoudig zijn om deze markt te betreden maar we beschikken al wel over de noodzakelijke certificaten en we hebben ook al proefzendingen geëxporteerd. Ik denk dat het ons uiteindelijk zal lukken," vervolgt Dieke optimistisch. 



Als de testen goed verlopen, dan zal het bedrijf starten met de export van commerciële volumes naar de Europese markt. Dieke wil de papaja graag promoten op deze markt. Ondanks de kleine volumes die in Spanje geproduceerd worden, is de papaja een nog vrij onbekend product in Europa en hier wil de producent uit Guatemala graag verandering in brengen. 

Voor meer informatie: 
Thomas Dieke
Anisa G&P
Guatemala
Correo e.: thomas.dieke@gmx.de
Publicatiedatum: