Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Fotoreportage
Derde editie Freskon trekt meer internationale bezoekers
Tijdens de derde editie van de vakbeurs Freskon, die onlangs in Thessaloniki werd gehouden, waren er voor het eerst bezoekers uit Polen, het Midden-Oosten, Egypte, Scandinavië en Italië aanwezig. Er waren verschillende sectoren vertegenwoordigd, waaronder steenfruit, citrus, granaatappel, hardfruit en groenten. Voor het eerst nam er ook een coöperatie die pistachenoten exporteert aan het evenement deel.
Het Kiwi Congress dat tegelijkertijd met Freskon plaatsvond, was een succes. In tegenstelling tot eerdere edities werd het Kiwi Congress in dezelfde hal gehouden waar im- en exporteurs aanwezig waren zodat het voor de bezoekers gemakkelijker was om de exposanten te ontmoeten. Een aantal Griekse bezoekers kwam speciaal naar Freskon voor het Kiwi Congress.
Een aantal Griekse exposanten nam aan de vakbeurs deel om hun sector te steunen en om Griekse producten internationaal te promoten. Grote spelers hebben er dit jaar voor gekozen om Freskon te bezoeken in plaats van er te exposeren omdat zij de stands te duur vonden ten opzichte van het kleine aantal bezoekers.
In de verschillende stands waren coöperaties vertegenwoordigd, die steenfruit, appelen, kiwi's en andere fruitsoorten vermarktten. Ook de groothandelsmarkten uit Thessaloniki en Athene namen aan de vakbeurs deel. Van de Centrale Markt van Thessaloniki waren vertegenwoordigers uit het groothandelssegment aanwezig. Evenals in vorige jaren waren er ook door de EU-gesubsidieerde bedrijven en organisaties op het evenement aanwezig zoals Hello Kiwi en Vegiterraneo.
Het team van Helexpo, één van de organisatoren van Freskon
In tegenstelling tot vorig jaar waren er dit jaar weinig verpakkingsbedrijven en machinefabrikanten aanwezig. De bedrijven, die wel deelnamen, waren echter zeer tevreden over de mogelijkheid om hun nieuwste oplossingen te presenteren, waaronder een verpakkingsbedrijf dat een nieuwe zaaibak op de markt heeft gebracht.
Er waren ook retailketens uit Zuidoost Europa aanwezig op de beurs wat niet alleen voor de bezoekers interessant was maar ook voor de exposanten.
Hoewel de beurs minder bezoekers trok dan voorgaande jaren, bevonden zich onder de aanwezigen voldoende potentiële zakenpartners. Het merendeel van de aanwezigen is van mening dat Freskon moet blijven bestaan omdat het evenement de Griekse tuinbouwsector in staat stelt zich te profileren op de wereldmarkt. Sommigen vinden dat Griekse handelaren zich moeten realiseren dat het evenement, dat pas drie jaargangen op zijn naam heeft staan, nog in de kinderschoenen staat. Om zich een plaats binnen de sector te verwerven, heeft Freskon dan ook meer steun nodig van medehandelaren.