Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gezamenlijke omzet Albron en Prorest €277 mln euro in 2016

De samenwerking tussen Albron en Prorest heeft in het eerste jaar haar vruchten afgeworpen. Voor het eerst in vijf jaar tijd is de omzet in het laatste kwartaal van het jaar 2016 gegroeid. De totale omzet van Albron en Prorest bedroeg 277 miljoen euro. Albron directeur Teun Verheij: "Tegen de marktverhoudingen in hebben we voor 6 miljoen euro meer opdrachtgevers gewonnen dan verloren." De gezamenlijke operationele winst steeg met 40%, van 9,6 naar 13,5 miljoen euro in 2016.

Verheij is tevreden over de resultaten van 2016. "Ik ben trots dat we op eigen kracht de krimp hebben weten om te zetten in groei." Ook wat betreft klant- en gasttevredenheid zijn de prestaties verbeterd ten opzichte van het jaar daarvoor. Tevens is een groei te zien in de naamsbekendheid van het merk.

Samenwerking hoogtepunt
De strategische samenwerking tussen Prorest en Albron en hoe die is verlopen is volgens directeur Teun Verheij het hoogtepunt van het afgelopen jaar. Officieel werd deze samenwerking in oktober beklonken. Toen verhuisden ook de medewerkers van Prorest van het hoofdkantoor in Schiedam naar het hoofdkantoor van Albron in De Meern. "Dat proces is goed verlopen", vertelt Verheij. "De medewerkers hebben een warm welkom gekregen." Volgens de directeur komt dat mede doordat de kernwaarden van beide organisaties goed op elkaar aansluiten. "Dat draagt bij aan een soepele samensmelting van Albron en Prorest."

Een fusieplatform met hierin vertegenwoordigers uit de ondernemingsraden van Albron, Prorest en Facilicom Group heeft de fusie begeleid. Deze delegatie kwam periodiek bij elkaar voor overleg met de besturen. Ook is een sociaal convenant overeengekomen. Voor de werknemers op de locaties bij de opdrachtgevers is in 2016 niets veranderd. Wel zorgde de fusie voor een verval van 20 formatieplaatsen op het hoofdkantoor. Door verschillende herplaatsingen betekende dit uiteindelijk voor acht medewerkers dat zij boventallig werden in 2016.

Ambitie Prorest en Albron
De samenwerking tussen Albron en Prorest is een logisch vervolg op de ambities van beide organisaties. Albron sprak enkele jaren geleden al uit dat het eten- en drinken specialist wilde zijn voor het bedrijfsleven en de overheid. Prorest versterkt die positie. Facilicom Group op zijn beurt wil tot de top-3 in Nederland behoren in de sectoren waarin het bedrijf actief is. Met Albron erbij werd dat ook haalbaar voor de segmenten horeca en zorg. Dat versterkt de marktpositie van Facilicom Group, ook voor integrale proposities. Met de nieuwe organisatie kunnen de markten bedrijfsleven, overheden, onderwijs, ziekenhuizen, zorginstellingen en dag- en verblijfsrecreatie worden bediend. Facilicom Group heeft in 2016 een belang van 31,25% in Albron verkregen. Op basis van de participatieovereenkomst zal in 2018 Prorest Belgiƫ verkocht worden aan Albron. In 2019 wordt het belang uitgebreid tot een meerderheidsbelang van 51%.

Marktontwikkelingen
De nieuwe Albron organisatie opereerde het afgelopen jaar in een krimpende markt voor het bedrijfsleven en overheid. Hier speelde Albron op in door concepten te ontwikkelen die duurzamer, lekkerder en gezonder zijn, en bovendien een passend antwoord geven op het veranderende verwachtingspatroon van de gast. Daarvoor maakte Albron onder andere gebruik van haar expertise in de horeca. Groeimarkten in 2016 waren de zorgsector en de vrijetijdsmarkt waar eten en drinken nog veel in eigen beheer wordt gedaan. Verheij hierover: 'Albron biedt een alternatief. Wij kiezen er bewust voor de identiteit van onze opdrachtgevers te versterken. Voor de gasten van onze opdrachtgevers is het merk Albron dan ook niet zichtbaar. Wij zijn het verlengstuk van de opdrachtgever en werken vanuit die identiteit.' Ook wat betreft klant- en gasttevredenheid zijn de prestaties verbeterd ten opzichte van het jaar daarvoor. Tevens is een groei te zien in de naamsbekendheid van het merk. Verder is afgelopen jaar een stap gemaakt in het beter beheren van productspecificaties en in het ontwikkelen van consumenten-apps.

Verwachtingen 2017
Voor 2017 blijft de integratie van Prorest en Albron een belangrijk onderwerp. Albron verwacht een winstgroei en omzetgroei te kunnen maken in 2017. De winst moet groeien naar ruim 15 miljoen euro, de omzet naar 287 miljoen euro.

Het volledige jaarverslag van 2016 van Facilicom Group staat hier online.

Bron: Albron
Publicatiedatum: