Weinig detaillisten op het wereldwijde web
Onderzoek
In de database van Telefoonboek.nl staan 1250 winkels geregistreerd in de categorie 'Groenteboer'. Bij deze winkels werd gekeken hoeveel er een website bezitten. Bij 193 bedrijven werd er een werkende website gevonden, hetgeen neerkomt op slechts 15,4%. Dat wil zeggen dat 84,6% van de groentenwinkels, zo'n 1057 gevallen, geen werkende website heeft.
Responsive
De 1057 winkels die wél een website hebben, zijn vervolgens getest op responsiveness. Responsiveness houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is deze dus altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op de smartphone. Bij 54% van de 1057 zaken werd een responsive website gevonden. Dat betekent dat iets minder dan de helft, zo'n 46% van de websites aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken wordt op mobiel of tablet.
Fysieke winkel
"Veel groentenboeren focussen zich vooral op hun 'fysieke winkel', maar ook hiervoor kan een simpele, duidelijke website van toegevoegde waarde zijn", vertelt Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl. "Het zorgt voor een grotere vindbaarheid in Google. Potentiële klanten vinden zo sneller hun weg naar de winkel. Eigenlijk bizar dat slechts zo'n klein percentage in het bezit is van een website."
Bron: Telefoonboek.nl