Handelaren krijgen inzicht in markstructuren en consumentengedrag Duitse markt
Aandeel NL product neemt af
Grofweg kun je stellen dat de Duitse retailmarkt ca. 200 miljard Euro omzet behaalt. De Duitse foodserviceketen is met een omzet van ca. 73 miljard euro na retail het grootste afzetkanaal in Duitsland. Volgens recente berekeningen van het CBS verliest Nederland overigens wel structureel marktaandeel op de Duitse voedingsmarkt. De totale Duitse invoer van landbouwproducten groeide tussen 2010 en 2015 met ruim dertig procent. Specifiek de Duitse invoer van landbouwproducten uit Nederland groeide in de afgelopen jaren met bijna 25 procent van 11,8 tot bijna 14,7 miljard euro. De Nederlandse landbouwgoederen doen het daarmee in deze periode relatief iets minder goed in Duitsland. Anders geformuleerd: ondanks de sterke groei in omvang nam het Nederlandse aandeel in de totale Duitse import van landbouwgoederen in deze periode gestaag af.
Verschil in eetculturen
In het onderdeel over interculturele verschillen en overeenkomsten moesten de Nederlandse deelnemers 'verplicht' naar Nederlandse en Duitse TV-commercials kijken om elkaars cultuurgedrag beter te begrijpen. Televisiespots zijn korte commerciële boodschappen, bedoeld om een zeer breed publiek warm te maken voor een product, een dienst, een bedrijf of een idee. Soms betekent warm maken direct aanzetten tot kopen, in andere gevallen betekent het de juiste snaar raken, zodat je bv. als merk sympathiek wordt gevonden. Ook werd ingezoomd op de verschillende eetculturen. Opvallend daarbij is dat één op de twee Duitsers 's middags warm eet. Meer dan negentig procent van de Nederlanders eet 's avonds warm.