Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Handelaren krijgen inzicht in markstructuren en consumentengedrag Duitse markt

Donderdag 20 april hebben vijftien leden van GroentenFruit Huis hun kennis over de Duitse markt en cultuur verdiept. De workshop werd verzorgd door de Duitsland Desk GroentenFruit Huis, onder leiding van Jochem Wolthuis. Aan bod kwamen de handelsstructuren van de retail en een kijkje in de Duitse Foodservice, een afzetkanaal dat voor de aanwezigen aanzienlijk onbekender is zonder de bekende namen als REWE of Edeka.



Aandeel NL product neemt af
Grofweg kun je stellen dat de Duitse retailmarkt ca. 200 miljard Euro omzet behaalt. De Duitse foodserviceketen is met een omzet van ca. 73 miljard euro na retail het grootste afzetkanaal in Duitsland. Volgens recente berekeningen van het CBS verliest Nederland overigens wel structureel marktaandeel op de Duitse voedingsmarkt. De totale Duitse invoer van landbouwproducten groeide tussen 2010 en 2015 met ruim dertig procent. Specifiek de Duitse invoer van landbouwproducten uit Nederland groeide in de afgelopen jaren met bijna 25 procent van 11,8 tot bijna 14,7 miljard euro. De Nederlandse landbouwgoederen doen het daarmee in deze periode relatief iets minder goed in Duitsland. Anders geformuleerd: ondanks de sterke groei in omvang nam het Nederlandse aandeel in de totale Duitse import van landbouwgoederen in deze periode gestaag af.

Verschil in eetculturen
In het onderdeel over interculturele verschillen en overeenkomsten moesten de Nederlandse deelnemers 'verplicht' naar Nederlandse en Duitse TV-commercials kijken om elkaars cultuurgedrag beter te begrijpen. Televisiespots zijn korte commerciële boodschappen, bedoeld om een zeer breed publiek warm te maken voor een product, een dienst, een bedrijf of een idee. Soms betekent warm maken direct aanzetten tot kopen, in andere gevallen betekent het de juiste snaar raken, zodat je bv. als merk sympathiek wordt gevonden. Ook werd ingezoomd op de verschillende eetculturen. Opvallend daarbij is dat één op de twee Duitsers 's middags warm eet. Meer dan negentig procent van de Nederlanders eet 's avonds warm.

Publicatiedatum: