Duitsers spreken weer over 'Wassergemüse'
Ditmaal gebeurt het op het Duitse tv-kanaal WDR. Daar ondervragen ze consumenten over de groenten in de supermarkt, die goedkoop en jaarrond beschikbaar zijn. Maar dat is niet genoeg om de Duitse consument tevreden te stellen, blijkt uit de reacties. "Een eenheidsworst", vinden kritische consumenten. "Het smaakt niet zo goed meer."
In het landbouwcentrum Keulen gaan ze op zoek naar het waarom achter deze kwestie. Smaak speelt volgens onderzoeker Lindemans niet de hoofdrol bij de raskeuze. "Men moet een compromis sluiten tussen smaak en eigenschappen", verklaart hij, met aardbei Elsanta als voorbeeld: een ras dat ook na drie dagen in de keten goed van kwaliteit is. "Het is niet dat-ie slecht smaakt, maar hij is niet zo lekker als andere soorten."
Het zelfde geldt voor komkommers, constateert de WDR naar rondvraag onder consumenten: die zijn niet zo smaakvol als vroeger. Toch is daar wel een oplossing mogelijk: de snackkomkommer is volgens de ondervraagde consumenten knapperiger, intenser. De conventionele komkommer is te waterig. In de zoektocht naar smaak komen ze uiteindelijk uit in de kassen van Bayer, de veredelaar van de snackkomkommer.
"Smaak is vergeten in de zoektocht naar houdbaarheid", vindt ook de Amerikaanse wetenschapper Denise, die onderzoekt welke oude rassen kansen bieden voor de veredeling en welke stoffen verantwoordelijk zijn voor de smaak. Zo willen ze daar meer ruimte in bieden.
Bekijk het fragment hier terug.