Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mark Heemskerk, AGF Detailhandel Nederland:

"Vrienden kunnen de AGF-branche sterker maken"

Tholen - Tussen de groenteman van vroeger en de groentespeciaalzaak van nu, zit een wereld van verschil. De afgelopen 10 jaar heeft er een sanering plaatsgevonden. Gekeken naar het eerste kwartaal 2007 waren er 1.410 groentespeciaalzaken, vijf jaar later in 2012 nog 1.175 en nu in 2017 nog 960. "We hopen dat we de grootste sanering gehad hebben en dat er een kentering komt", zegt Mark Heemskerk van branchevereniging AGF Detailhandel Nederland (ADN). "De stemming in de branche vertelt ons dat het weer een beetje beter gaat. Als AGF-er heb je in deze tijd waarover zoveel te doen is over overgewicht en gezondheid alles mee. Wij verkopen alleen gezondheid, qua product hebben we goud in handen."


Mark Heemskerk, directeur AGF Detailnhandel Nederland

Cijfers
Hoe het cijfermatig met de AGF-detaillisten gaat is bij de branchevereniging niet bekend. "Er is natuurlijk veel mogelijk wanneer de kassa aan een software wordt gekoppeld. Je kan verkoopprijzen en marges bewaken, je personeel optimaal inzetten, dag-, week- en perioderesultaten samenstellen en de prijskaarten aanpassen. Een aantal ondernemers werkt met dit soort software. In de toekomst willen we deze gegevens wel proberen te koppelen om er daar als branche van te leren", vertelt Mark. 

Prioriteit
Een prioriteit van ADN is de studieclub, uitgezet op 7 locaties in Nederland. Daar komen ondernemers een aantal keer per jaar bij elkaar om van elkaar te leren en ideeën op te doen. "84 deelnemers hebben zich daarvoor ingeschreven, dat is 1/3 van onze leden en dat hadden we vooraf niet durven dromen", zegt Mark. "Het werk van onze bedrijfsadviseur Andrea Paffarini werp ook vruchten af, sinds november hebben zich 25 nieuwe leden ingeschreven. We hebben geleerd dat we als ADN niet bovenaf zaken moeten proberen te regelen maar zoveel mogelijk bij de ondernemers over de vloer moeten komen. Kijken wat daar speelt en daarop inspelen. Dat kan heel goed via studieclubs."

Vrienden
Een andere klus waaraan ADN werkt, is het maken van vrienden. Dat is nog een flinke uitdaging. Mark:"Samenwerken met verschillende BtB-partijen om de groentespeciaalzaak een goede toekomst te geven, dat is de achterliggende gedachte. Je kunt aan heel veel partijen denken die belang hebben bij een sterke AGF-detailbranche. Bijvoorbeeld in de telerswereld. Innovatieve telers met bijzondere producten komen niet gemakkelijk terecht in de supermarktschappen. Gezamenlijk kunnen we er wel voor zorgen dat deze producten bij 320 AGF-detaillisten in de winkel komen. Daarbij hebben we natuurlijk weer de groothandels voor nodig. Door regelmatig tactiekbesprekingen met onze vrienden te houden, kunnen we ervoor zorgen dat iedereen er beter van wordt. Daarbij hebben we elkaar nodig en dat besef moet zich verder gaan ontwikkelen."

Beurs
Het verdwijnen van de AGF Detailbeurs zal daarom ook een gemis zijn. Mark: "Het was een mooie ontmoetingsplek en de ideale mogelijkheid om in twee dagen relaties te spreken. Bovendien was het altijd een heel gezellige beurs. Maar het is natuurlijk de bedoeling dat mensen geïnspireerd raken en nieuwe dingen opsnuiven, dat kon AGF Detail niet echt meer bieden. De laatste twee jaar was er al wel het besef dat er iets moest gebeuren, de branche is te klein geworden." In plaats van AGF Detail komt VEG. "Een veel bredere opzet maar wel AGF-specifiek. De focus zal meer op de producten liggen en minder op de ondernemer. Je kunt daarmee een prachtige beurs neerzetten. Ahoy is de perfecte partij om dat te doen en ik heb er alle vertrouwen in dat het iets moois wordt."

Voor meer informatie
AGF Detailhandel Nederland
Mark Heemskerk
Prins Mauritsplein 1a
2582 NA Den Haag
T (070) 351 21 06
www.agfdetailhandel.nl