Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Shoprite kijkt naar EU | Sainsbury's versnelt integratie Argos

Spanje: Eroski sluit overeenkomst voor franchisenemers

Spanje: Eroski sluit overeenkomst voor franchisenemers
De Spaanse supermarktketen Eroski heeft een overeenkomst gesloten met de in Baskenland gevestigde Kutxabank. In samenwerking met dit financiële instituut gaat Eroski zorgen voor financiering voor franchisenemers. Eroski wil dit jaar tot meer dan 100 vestigingen komen door middel van een franchise-constructie. De vestigingen worden opgezet in Andalusië, Madrid, Castilla-La Mancha, Extremadura en Levante. De nieuwe winkels worden ingericht volgens het Contingo-format, dat vorig jaar door Eroski werd geïntroduceerd. (esmmagazine.com)

Carrefour heeft stijging in omzet in eerste kwartaal
Carrefour had in zijn eerste kwartaal een stijging in omzet van 6,2% tot €21,3 miljard. De omzet kwam met name tot stand door de sterke resultaten in Brazilië. Carrefour zegt vast te houden aan het plan om in 2017 tot een omzetgroei te komen van tussen de 3% en 5%. De Franse thuismarkt kent volgens de retailgroep nog steeds erg veel concurrentie. (Reuters)

Ahold Delhaize wil 45% van huismerk omzet genereren met gezond
Ahold Delhaize-CEO Dick Boer heeft bij de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders in Amsterdam benadrukt wat de strategie voor duurzaamheid van de retailgroep gaat zijn. "Duurzaamheid als retailer speelt een belangrijke rol in onze strategie," zegt Boer. "Het zit in ons achterhoofd als we groeien, innoveren en besparen." Tijdens zijn toespraak gaf Boer aan dat Ahold Delhaize met 2020 45% van de omzet van zijn huismerk afkomstig wil laten zijn van gezonde producten en hoe het bedrijf tot nu toe zijn voedselverspilling met 20% heeft weten te verlagen. (esmmagazine.com)

VK: Sainsbury's versnelt integratie Argos 

Vorig jaar heeft Sainsbury's de Home Retail Group voor £1,4 miljard (€1,65 miljard) overgenomen. De retailgroep versnelt nu het proces om de Argos-vestigingen te integreren met de eigen supermarkten. Onlangs is de vijftigste Argos-vestiging geopend in een Sainsbury's-locatie. CEO Mike Couple heeft aangegeven dat er in de komende drie jaar nog eens 300 van zulke Argos-vestigingen worden opgezet. (retailgazette.co.uk)

Shoprite kijkt naar EU

De grootste supermarktketen van Afrika, Shoprite, overweegt om uit te breiden in Oost-Europa. Het bedrijf heeft eerder overleg gehad om samen te werken met Steinhoff International. Hoewel deze samenwerking nooit is doorgezet, heeft Shoprite hier wel genoeg van geleerd om activiteiten in Oost-Europa een denkbaar scenario te maken, aldus de CEO van Shoprite. "We gaan kijken naar andere ontwikkelingslanden. Dat is iets dat naar voren kwam in onze gesprekken met Steinhoff. Ze hebben een sterke aanwezigheid in die regio's, dus willen we de kennis inzetten die we hebben opgedaan en zeer zeker kijken naar de mogelijkheden in de voormalige Oostbloklanden," zegt de CEO in een interview met Reuters. (Reuters)

Aldi vergroot assortiment in Australië
Aldi wil in Australië zijn assortiment met minstens een vijfde vergroten. Volgens leveranciers wil de keten zo'n 250 producten aan het assortiment toevoegen aan het huidige aanbod van 1.450 items. Met de uitbreiding hoopt Aldi zijn huidige marktaandeel van 10% te vergroten en opnieuw tot een snellere omzetgroei te komen in de sector aan de oostkust van Australië.
Klik hier om meer te lezen op smh.com.au.

Walmart opent 15 nieuwe winkels in Hubei

Walmart heeft op 30 maart een overeenkomst voor samenwerking getekend met het bestuur van de Chinese stad Hubei. De retailer is van plan om in de komende drie jaar 15 nieuwe vestigingen in de omgeving van Hubei te openen, waarmee zo'n 6.000 banen worden gecreëerd. (wuhansocial.com)

Carrefour investeert opnieuw in Polen
Carrefour gaat in 2017 PLN260 miljoen (€61,3 miljoen) investeren in de Poolse supermarktsector. In 2016 heeft Carrefour een soortgelijk bedrag geïnvesteerd. De retailer gaat het geld gebruiken voor het openen van twee hypermarkten, 10 supermarkten en meer dan 100 buurtwinkels. Ook worden er nog eens 12 hypermarkten, 20 supermarkten en een aantal winkelcentra waar Carrefour actief is gerenoveerd. Ook focust het bedrijf zich op online activiteiten en wordt het online assortiment uitgebreid tot 12.000 producten, waaronder ook versproducten. (igd.com)

Japan: Meer omzet voor FamilyMart UNY

FamilyMart UNY had in 2016 een toename in omzet van 109,3% tot JPY894 miljard (€7,71 miljard). De jaarwinst nam toe met 15,0% tot JPY56 miljard (€482,7 miljoen). De sterke resultaten kwamen tot stand dankzij de fusie tussen FamilyMart en UNY. (igd.com)

Tesco Asia heeft sterke groei in jaaromzet

De voorlopige resultaten van Tesco in Azië voor het fiscale jaar 2016/17 laten een omzetgroei zien van 4,0%. De branche van Tesco is op like-for-like-basis gegroeid met 1,8%. Ten opzichte van de totale omzet van Tesco is dit een positief resultaat. De totale omzet nam toe met 1,1% en 1,0% op like-for-like-basis. De prestaties van Tesco in Azië liepen echter in het tweede halsjaar iets terug. De grootste markt voor Tesco buiten het Verenigd Koninkrijk is Thailand. De keten had hier jaar op jaar een sterke omzetgroei van 4,6%. De omzet van Maleisië was jaar op jaar iets afgenomen met 1,2%. (igd.com)

Tesco erkent dat stijgende voedingsprijzen discounters stimuleren
Tijdens een interview met Marketing Week werd de directeur Tesco gevraagd of de stijgende prijzen voor voedingsmiddelen een risico geven dat de keten klanten verliest aan discounters. Discountketens worden immers minder beïnvloed door de stijgende prijzen, omdat dit soort supermarkten een versimpelde leveringsketen heeft. "We weten van de mate van prijsinflatie bij Tesco. We moeten daarom toegeven dat we sinds het begin van dit jaar duidelijk zien hoe de groei bij discountketens toeneemt," antwoordde de CEO. (marketingweek.com)

Carrefour introduceert maaltijdpakket in Frankrijk
Na een succesvolle proefperiode in België begint Carrefour nu ook in Frankrijk met een eigen maaltijdpakket. De pakketten bevatten een recept en de bijbehorende verse ingrediënten en zijn vanaf april beschikbaar. (igd.com)

India: BigBasket opent distributiecentra voor hotels

De Indiase online supermarkt BigBasket heeft plannen voor institutionele omzet. Het bedrijf heeft daarom speciale distributiecentra opgezet die specifiek gericht zijn op bedrijven. Volgens een woordvoerder van BigBasket kan de online retailer op deze manier de omzet van zijn huismerken verbeteren en de winstgevendheid verbeteren. (livemint.com)

Amerikaanse retailers werken samen tegen stijgende importkosten
Klik hier om het artikel te lezen.

Rusland: X5 sluit overeenkomst voor 1.000 nieuwe vestigingen
De X5 Retail Group heeft een overeenkomst afgesloten met de Russische centrale bond voor consumentenorganisaties, oftewel Centrosoyuz. Volgens de retailgroep geeft de vijf jaar durende overeenkomst mogelijkheden om tijdens de eerste drie jaar zo'n 1.000 nieuwe vestigingen te openen onder het merk van de joint venture COOP-Pyaterochka. (rttnews.com)

India: Flipkart neemt Indiase tak van eBay over

Flipkart heeft eBay India opgekocht. In ruil voor een aandeel in Flipkart investeert eBay US$500 miljoen (€470,4 miljoen) in het Indiase e-commercebdrijf. (igd.com)

App van Shopkick breidt uit naar supermarkten
Shopkick, een app voor kortingsacties voor consumenten, verbreedt zijn focus naar de Amerikaanse supermarktsector. Met Shopkick Grocery kunnen consumenten kortingen krijgen door content voor bepaalde merken via de app te bekijken en te gebruiken. Zo kunnen consumenten met de app streepjescodes inscannen, producten aanschaffen, recepten uitproberen en promotievideo's bekijken. (techcrunch.com)

Asda werkt samen met JD.com in China
Asda gaat een online supermarkt lanceren via het retailplatform JD Worldwide van het Chinese bedrijf JD.com. Hierdoor krijgen de 226 miljoen consumenten die van het platform gebruik maken toegang tot het assortiment van de Britse tak van Walmart. Asda biedt via JD Worldwide voedingsmiddelen en gezondheidsproducten, zoals noten, koekjes, koffie, thee en babyvoeding. (thedrum.com)

Aandelenkoers Whole Foods stijgt door geruchten over Amazon
De aandelenkoers van Whole Foods Market is onlangs gestegen, nadat uit een verslag van Bloomberg bleek dat Amazon ooit had overwogen de keten over te nemen. De e-commercegigant speelde volgens een anonieme bron in de herfst van 2016 met het idee om Whole Foods in handen te krijgen. Uiteindelijk heeft Amazon de plannen hiervoor echter niet doorgezet. (cnbc.com)
Publicatiedatum: