Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zwitserland: duidelijk meer biobedrijven

De Zwitserse biologische landbouwsector groeit verder. In het afgelopen jaar hebben 386 bedrijven zich nieuw aangemeld bij Bio Suisse. Dat is het hoogste aantal aanmeldingen sinds de jaren '90, verklaarde de vooraanstaande Zwitserse biovereniging die het keurmerk 'Knospe' afgeeft.

Daarmee werken inmiddels 6.144 telers volgens de richtlijnen van Bio Suisse. Samen produceren zij op circa 140.000 hectare grond. Dat komt overeen met een aandeel van 13,4 procent aan het totale landbouwareaal. Daarbij maakte de wijnbouw een belangrijke groei door: 26 wijnbouwers produceren sinds het afgelopen jaar onder het keurmerk 'Knospe'. Zij vergrootten het wijnbouwareaal in een klap met een derde deel.

De omzet die behaald werd met biologische levensmiddelen groeide ook. Volgens cijfers van Bio Suisse groeide deze omzet met 7,8 procent naar 2.505 miljard Zwitserse frank (circa 2.342 euro) en bereikt daarmee een marktaandeel van 8,4 procent. De helft van de Zwitserse consumenten koopt dagelijks of meerdere keren per week biologische producten. Per hoofd van de bevolking bedraagt de omzet 299 Zwitserse frank (circa 279 euro). Daarmee kopen de Zwitsers zoveel biologische producten als geen enkel ander volk.

Versproducten zijn volgens de vereniging nog steeds het belangrijkste assortiment met een omzet van 1,25 miljard Zwitserse frank (1,17 miljard euro). Het meest geliefde bioproduct blijft het ei, gevolgd door groenten en vers brood. Het marktaandeel ligt bij deze drie producten op meer dan twintig procent. De omzet is echter bij alle productgroepen gegroeid.
Publicatiedatum: