Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hamburg Süd geeft deelname vijf allianties op

Overname Hamburg Süd door Maersk definitief

De Europese mededingingsautoriteit heeft gisteren toestemming gegeven voor de overname van Hamburg Süd door Maersk. Voorwaarde is wel dat de Deense rederij vijf routes van Hamburg Süd afstoot.



Het gaat om de routes tussen Noord-Europa en Centraal-Amerika en de Cariben, Noord-Europa en de Zuid-Amerikaanse westkust, Noord-Europa en Midden-Oosten, Mediterrane en de Zuid-Amerikaanse westkust, Mediterrane en de Zuid-Amerikaanse oostkust. Volgens de autoriteiten zou er na de overname onvoldoende concurrentie overblijven op deze routes. Daarom moet Maersk een vijftal routes laten varen. De Europese Commissie concludeerde na onderzoek dat de combinatie van de rederijen de concurrentie op deze routes zal verminderen. De positie zou zelfs zo stevig zijn dat Maersk te veel invloed zou krijgen op bijvoorbeeld de capaciteit op de routes.

Om aan de voorwaarden van de Commissie te voldoen stemde Maersk er mee in om Hamburg Süd terug te trekken uit vijf allianties: Eurosal 1/SAWC, Eurosal 2/SAWC, EPIC 2, CCWM/MEDANDES en MESA. Voorlopig blijft de rederij nog wel onderdeel van de consortiums, maar er wordt gewerkt aan een ordelijk vertrek.

Eurocommissaris Margrethe Vestager: "Concurrerende scheepvaart is essentieel voor Europese bedrijven en voor de Europese economie als geheel. De toezeggingen van Maersk en Hamburg Süd voorzien in een gezonde concurrentie in het voordeel van de vele Europese bedrijven die afhankelijk zijn van deze containerrederijen."

In december deed Maersk een bod van ruwweg 4 miljard dollar op de Duitse rederij. Eerder liet Maersk al weten dat het haar Mercosul Line in Brazilië zal afstoten om de concurrentiewaakhonden in het Zuid-Amerikaanse land tegemoet te komen.