Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Maak elektrische bestelauto goedkoper"

evofenedex pleit voor goedkopere elektrische bestelauto's. Ook wil evofenedex snel een ontheffing voor het C-rijbewijs zodat ondernemers met een B-rijbewijs die bestelauto's ook mogen besturen.

Aantrekkelijk

Ruim de helft van de bijna één miljoen bestelauto's die in Nederland rijden, is van ondernemers in het midden- en klein bedrijf. Deze ondernemers rijden jaarlijks minder dan 18.000 kilometer, maar hebben de bestelauto nodig als 'rijdend magazijn' of 'rijdende gereedschapskist'. Omdat zij zo weinig kilometers maken, moet de prijs van elektrische bestelauto's omlaag om een dergelijke bedrijfsinvestering aantrekkelijk te maken.

Ontheffing
Omdat de grootste elektrische bestelauto's door het batterijpakket tot 750 kg zwaarder zijn dan de vergelijkbare diesel-versie, kunnen ze niet met een B-rijbewijs worden bestuurd. Daarom wil evofenedex snel een ontheffing voor het C-rijbewijs zodat ondernemers met een B-rijbewijs deze bestelauto's ook mogen besturen. Tot slot wil evofenedex lokale privileges voor elektrische bestelauto's, zoals korting op parkeervergunningen en extra parkeerplaatsen.

Onderzoek

Vandaag stelde bureau CE Delft in opdracht van Natuur & Milieu dat bestelauto's verantwoordelijk zijn voor 40% procent van de fijnstof uitstoot van het wegverkeer. "Ze zijn gemiddeld vier keer vervuilender dan personenauto's", aldus het onderzoek.

Bron: EVO

Publicatiedatum: