Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Opbrengsten vallen lager uit dan verwacht"

TLV vreest voor verhoging Belgische tolheffing

Terwijl de Franse regering nog een nachtje doorsliep over soortgelijke wetgeving en deze uiteindelijk uitstelde, hakte België in het voorjaar van 2016 de knoop door. Vanaf 1 april was er voor het vrachtverkeer sprake van tolheffing op de Belgische wegen. Het betekende een periode van forse hectiek voor ledenadviseur Sander Zandvoort van evofenedex: "Zoals dat gaat met wetswijzigingen wachten mensen altijd tot het laatste moment. In de periode januari 2016 tot en met april 2016 waren er dagelijks enkele tientallen telefoontjes van leden die wilden weten of de Belgische tol voor hen ook van belang was. En ja, dar was vaak het geval. In een kort tijdbestek hadden we op die manier vierhonderd leden die gebruik maakten van onze tolbox, die wij in samenwerking met DKV aanbieden."

23 boetes

Hoe is de stand van zaken nu? "We spreken nog regelmatig bedrijven die zich hier niet goed op voorbereid hebben", vertelt Zandvoort. "En dat zijn echt niet alleen kleine bedrijven die af en toe op België rijden. Onlangs ontving één lid maar liefst 23 boetes in een maand. En het bedrag van die boetes is voor dat lid inmiddels opgelopen tot een bedrag van tienduizenden euro's."

Opbrengsten
De Belgische tolheffing heeft inmiddels 648 miljoen euro opgebracht. Nederlandse trucks namen van dat bedrag 11 procent voor hun rekening, blijkt uit cijfers van beheerder Viapass. Het bedrag van 648 miljoen is beduidend lager dan de door de Belgische overheid verwachte opbrengst. Eén van de oorzaken is de vergroening van het vrachtwagenpark. Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) is er nu bang voor dat de Belgische minister van mobiliteit per 1 juli de toltarieven zal verhogen om zo de tegenvallende resultaten te compenseren. Oók dreigt tolheffing voor 'schone' vrachtwagens.

Bron: EVO
Publicatiedatum: