Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Dragonfruit een echt seizoengebonden exoot
De aanvoer van de exotische fruitsoort Pitahaya, beter bekend als dragonfruit, is momenteel klein. "Dit is één van de meest seizoensgebonden exoten op de markt," legt Santiago Mosquera van het in Las Vegas gevestigde Terra Exports uit. "We hebben in de eerste paar weken 500 kilo per week vermarkt maar we zijn van plan om vanaf de tweede helft van april driemaal zoveel te verhandelen. Mosquera hoopt dan ook op een constante aanvoer totdat het seizoen eind mei eindigt.
Import uit Colombia en Ecuador Het fruit wordt uit Colombia en Ecuador geïmporteerd, hoewel de grootste volumes uit Ecuador afkomstig zijn, waar de teelt geconcentreerd is in de regio Palora.
"In Colombia zijn grote exporteurs uit de Andesregio onze belangrijkste concurrenten," vervolgt Mosquera. "Sommigen van hen hebben plantages in het zuiden waar wij ook gevestigd zijn maar de meeste bedrijven bevinden zich in het midden van het land. In Ecuador bevinden de meeste exportbedrijven zich in de regio Palora, die veel dragonfruit levert aan de Aziatische markt. Azië en dan met name grote steden zoals Hong Kong, Singapore en Kuala Lumpur is een belangrijke afzetmarkt voor Terra Exports. Het bedrijf probeert zijn fruit ook op markten zoals Londen en Dubai te introduceren.
Fluctuatie factor Gezien het wisselvallige klimaat in Zuid-Amerika zijn ook de prijzen aan schommelingen onderhevig. "Zo kunnen de volumes van de ene op de andere week sterk dalen waardoor de prijzen met wel 50% stijgen," legt Mosquara uit. Het tropische weer is zo onvoorspelbaar dat de productie niet verder dan vier weken vooruit gepland kan worden.
Terra zal de komende jaren meer in de regio investeren om deze fluctuatie beter onder controle te krijgen. "We willen een constante aanvoer realiseren," vertelt Mosquera. "De categorie dragonfruit biedt veel marktkansen en wij willen deze graag wereldwijd benutten."