Duitse supermarkt van het jaar 2017: Edeka
Edeka Center Berlijn
In de categorie 'zelfstandige filialen van meer dan 2.000 m²' staat de Berlijnse ondernemer Stefanie Brehm aan kop. Haar Edeka Center in Berlijn-Mahlsdorf overtuigt haar klantenkring met innovatieve concepten: of het nou gaat om de winkelopbouw, de service of het assortiment: de geëngageerde ondernemer en haar team overtuigen met steeds weer nieuwe ideeën. Zo biedt de winkel naast een bessenkist, een saladebar en een goed gesorteerde kaasafdeling ook een soepbar: hier kunnen de klanten tegen een voordelige prijs direct in de supermarkt van een vers bereide maaltijd genieten. Ook veelbelovende foodinnovaties van start-ups vinden vaak hun weg naar de schappen van de bijna 2.500 m² grote winkel.
In de categorie 'zelfstandige filialen van minder dan 2.000 m²' eindigde Edeka Kolb uit Volkach helemaal aan kop. Ook deze winkel onderscheidt zich dankzij veel speciale services. Eigenaar Christoph Kolb en zijn team zijn altijd op zoek naar nieuwigheden die zij op hun 1.750 m² grote winkeloppervlakte presenteren. Daartoe behoort bijvoorbeeld een keuze uit meer dan 300 soorten whisky evenals talrijke soorten bier en cider. Lokale en biologische producten vormen bovendien een zwaartepunt. Ook qua design en winkelopbouw heeft Edeka Kolb buitengewone accenten.
De consumenten kiezen
De grootste Duitse wedstrijd binnen de levensmiddelenhandel wordt uitgevoerd in samenwerking met de uitgeverij 'Lebensmittelpraxis-Verlag' en het publiekstijdschrift 'Meine Familie & ich'. Meer dan 100.000 consumenten uit heel Duitsland kozen hun top 100 aan supermarkten, die aansluitend door de jury nauwkeuriger bekeken werden. Voor de onderscheiding 'supermarkt van het jaar' bezochten de juryleden de genomineerde supermarkten incognito waarna deze aan de hand van factoren zoals assortiment, winkelinrichting, gedrag van de medewerkers, sfeer en flair beoordeeld werden.