Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tips om ánderen aan het werk te zetten

Lui managen? Stel open vragen

De meeste mensen denken dat gesloten vragen sneller naar het eindresultaat leiden dan open vragen. Niets is minder waar. Neem dat spelletje ik-neem-iemand-in-gedachten-en-jij-moet-raden-wie-het-is. Je mag alleen met ja of nee beantwoorden… Het kan eindeloos duren. Als je daarentegen zou vragen 'Hoe ziet hij of zij eruit?', was je waarschijnlijk een stuk sneller klaar.

Wat zou het jou en jouw medewerkers kunnen opleveren als jij open vragen zou stellen? Open vragen prikkelen de geest, ze stimuleren iemand om vanuit een ander perspectief naar een situatie te kijken. Vooral jongeren willen ruimte om zich persoonlijk te ontwikkelen. Dat geldt overigens niet alleen voor je werknemers maar ook voor je eigen kinderen.



In de vorige nieuwsbrief over luisterniveaus, gaf ik '5 tips om effectiever te communiceren'. In dat rijtje stond onder andere dat open vragen veel sneller leiden tot het gewenste resultaat.

Hier volgen een aantal voorbeelden die het zelfoplossend vermogen van de ander op gang brengen. Als coach gebruik ik ze om cliënten nieuwe invalshoeken te laten bedenken, zodat ze met lef nieuwe dingen uitproberen. Persoonlijke groei geeft voldoening en dat leidt weer tot plezier in het werk. Klinkt goed, toch?

Voorbeelden van open vragen:

• Welke obstakels staan je in de weg om je doel te bereiken?
• Als je op een ochtend wakker zou worden en de obstakels zouden er niet meer zijn, wat zou je dan doen?
• Wat zou een stap in de goede richting kunnen zijn?
• Als je eindeloos veel tijd en geld had, wat zou je dan doen?
• Wat zou je het eerst te weten moeten komen om een stap voorwaarts te zetten?
• Stel dat je collega tegen hetzelfde aan zou lopen, wat zou je hem dan adviseren?
• Welke mogelijkheden heb je nog meer tot je beschikking?

In dit geval beginnen de meeste open vragen met hoe, wat of welke. 'Waarom' heeft vaak al een oordeel in zich waardoor de ander geneigd is om iets uit te willen leggen. En 'wie' maakt dat hij/zij de oplossing bij een ander gaat zoeken. Terwijl jij jouw medewerker juist wilt laten inzien dat hij of zij de oplossing zelf al in huis heeft!

"De kunst is om het zelfoplossend vermogen en de creativiteit
van de ander aan te boren."

Zodat jij lekker lui kunt managen! Wie wil dat nou niet?

Wist je dit al en loop je vast? Neem gerust contact op om een vrijblijvende afspraak te maken. Soms zit er iets in de weg dat je belemmert, maar waar je zelf de vinger niet op kunt leggen.

Voor meer informatie:
Fiona Cook
Cookcoaching
Rotterdam – Nederland
Tel: 0031 6 2041 5795
www.cookcoaching.nl
Publicatiedatum: