Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Continente is meest favoriete supermarkt van Portugal

Carrefour begint landbouwcoöperatie in Roemenië

Uitgaven door supermarktpromoties op laagste punt sinds 11 jaar
Het aandeel aan uitgaven van consumenten bij supermarkten naar aanleiding van promotieacties zit op het laagste punt sinds 11 jaar. Dit blijkt uit statistieken die onlangs door Nielsen zijn vrijgegeven. In de vier weken tot 25 maart 2017 is slechts 26% van alle uitgaves bij Britse supermarkten besteed aan producten met een tijdelijke kortingsactie. De laatste keer dat dit aandeel zo laag was, was in 2006. De afname in uitgaves aan promotieacties is in alle categorieën te zien, maar lijkt sneller te gaan met betrekking tot het huismerk van de supermarkten. In deze categorie ging vorig jaar slechts 18% van alle uitgaves naar promotieacties, dit bij merkgoederen een aandeel is van 41%. (Nielsen)

Australië: Aldi krijgt kritiek wegens gebruik van plasticverbruik
Aldi heeft kritiek gekregen op het feit dat alle groente en fruit in plastic wordt verpakt, ondanks dat er plastic zakjes wegens milieuredenen zijn verboden. Volgens Jeff Angel van het Total Environment Centre is het overmatige gebruik van plastic een vorm van marketing die op hol is geslagen. "Het is sociaal onverantwoordelijk en het is bovendien onnodig," aldus Angel in de Sydney Morning Herald. (dailymail.co.uk)

Carrefour begint landbouwcoöperatie in Roemenië

Carrefour heeft landbouw-coöperatie opgezet in de Roemeense dorpsgemeenschap Vărăşti, zodat de retailer toegang heeft tot lokale versproducten. De coöperatie omvat 80 families die samen een areaal beheren van 60 hectare. Carrefour zal op deze manier 5.000 ton aan groente en fruit kunnen verkrijgen. Het initiatief werd opgezet nadat de Roemeense overheid een wetsvoorstel aannam, dat bepaalt dat grote retailers met een omzet van minstens €2 miljoen op zijn minst 51% in hun assortiment moeten reserveren voor lokale producten.

Voormalig Lidl CEO aan het hoofd bij Save-A-Lot

Kenneth McGrath is benoemd tot de nieuwe CEO van de Amerikaanse discountketen Save-A-Lot. Per 21 april zal McGrath in zijn nieuwe functie actief zijn. Momenteel is McGrath werkzaam voor het telecommunicatiebedrijf Digicel, terwijl hij eerder 13 jaar lang verschillende managementfuncties heeft bekleed bij Lidl. Zo was hij van 2009 tot 2013 CEO van Lidl in Ierland en heeft hij van 2013 tot 2015 als CEO een rol gespeeld bij de entree van Lidl in de VS. (igd.com)

Alleen groei in marktaandeel bij Morrisons
Morrisons is de enige keten van de Britse Grote Vier die in het afgelopen kwartaal zijn marktaandeel wist te vergroten. Dit blijkt uit statistieken van Kantar Worldpanel over de 12 weken tot 26 maart. Het marktaandeel van Morrisons nam jaar op jaar met 0,3% toe tot 10,4. Tesco is nog steeds de marktleider met een aandeel van 27,6%, maar had wel een afname van 0,4%. Sainsbury's daalde met 0,7% tot 16,1%. Asda daalde met 1,8% in marktaandeel tot 15,7%. (esmmagazine.com

Klik hier voor een uitvergroting.


Amazon richt zich met nieuw platform op Britse ondernemingen

Amazon gaat een nieuw online platform opzetten dat gericht is op Britse bedrijven, maar verder een zelfde soort dienstverlening biedt als voor individuele consumenten. Het platform wordt een online marktplaats waar ondernemingen alles kunnen bestellen van industriële machines tot kantoorgerei. Amazon Business wil tegemoet komen aan de behoeftes van allerlei soorten ondernemingen, maar ook aan die van universiteiten, ziekenhuizen en non-profit-organisaties. (independent.co.uk)

Aldi opent nieuw distributiecentrum in Wales

Aldi heeft een nieuw distributiecentrum opgezet in de omgeving van Cardiff. Met de nieuwe faciliteiten worden 422 banen gegenereerd. Het nieuwe centrum heeft £59,5 miljoen (€69,8 miljoen) gekost en bevindt zich met een regionaal kantoor in het Capital Business Park in Wentloog. Volgens de secretaris voor economische zaken, Ken Skates, is het nieuwe centrum een teken van het vertrouwen dat men heeft in de economie van Wales. (BBC)

Oostenrijk: Interspar breidt online uit

Het Oostenrijkse Interspar gaat het bereik van zijn online bezorgdienst uitbreiden tot de omgeving van Salzburg. De keten begon in september in Wenen met de grootste online thuisbezorgdienst van Oostenrijk met een assortiment van 20.000 producten. Door de uitbreiding heeft Interspar nu een bereik tot zo'n 3 miljoen Oostenrijkse consumenten. (esmmagazine.com)

Continente is meest favoriete supermarkt van Portugal
De hypermarktketen Continente is door Portugese consumenten uitverkozen tot de meest favoriete supermarktketen van Portugal. De keten werd onderscheiden met de ICERTIAS Best Buy Award voor het jaar 2017/2018. In februari van dit jaar hield de internationale certificatie-organisatie ICERTIAS een online enquête, waarin 1.200 Portugese consumenten om hun mening werd gevraagd met betrekking tot 50 categorieën, die vervolgens na een analyse Continente als beste keten aanwezen. (esmmagazine.com

Roemenië: EBRD investeert €25 mln in Profi
De European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) investeert €25 miljoen in de Roemeense supermarktketen Profi Rom Food. Het geld wordt gebruikt voor een uitbreiding van het winkelnetwerk in met name kleinere steden in Roemenië. Profi heeft op dit moment 523 vestigingen in meer dan 272 gemeentes in Roemenië. (esmmagazine.com)

Ahold Delhaize krijgt onderscheiding voor design
Ahold Delhaize heeft een onderscheiding gekregen voor het merkdesign van het bedrijf. De onderscheiding wordt gegeven voor de combinatie van het ontwerp van het logo, de kleuren, de vormgeving en de persoonlijke indruk die wordt overgebracht. Ahold Delhaize belandde samen met partner Future Brand tijdens de achtste editie van de Transform Awards Europe op de tweede plaats voor de categorie voor Best Corporate Rebrand Following a Merger or an Acquisition, oftewel het beste nieuwe merk na een fusie of acquisitie. (progressivegrocer.com

Slovenië: SPAR breidt assortiment aan bio- en vega-producten uit
SPAR heeft in Slovenië zijn assortiment aan biologische en veganistische producten uitgebreid. De keten heeft twee nieuwe merklijnen geïntroduceerd onder de namen Veganz en Nussyy. Ook voert SPAR meer promotie voor het biologische assortiment onder de naam IZBERI BIO. (eprretailnews.com)

India: BigBasket wil $100 mln aan financiering
De Indiase online supermarkt BigBasket is begonnen met een verkennende fase voor meer financiering. Het bedrijf streeft naar een kapitaal van $100 miljoen (€93,8 miljoen). Hoewel de gesprekken voor meer investering pas in juni zullen beginnen, is het bedrijf nu al bezig met de vereiste documentatie. (vccircle.com

VS: McLane Company en Walmart zetten samenwerking voort
Het Amerikaans bedrijf McLane Company, Inc. heeft aangekondigd dat het servicecontract met Walmart is vernieuwd. Het bedrijf zorgt voor oplossingen in de leveringsketen van voedingsmiddelen en heeft al ruim 25 jaar een zakelijke relatie met Walmart. (businesswire.com)

Online supermarktsector groeit tot 2021 met 20,47% per jaar
ReportsnReports.com meldt in een onderzoeksverslag dat de online supermarktsector in de periode van 2017 tot 2021 wereldwijd toe zal nemen met 20,47% per jaar. (marketersmedia.com)

Canada: Dollarama streeft naar 1.700 vestigingen
De omzet in het vierde kwartaal van de Canadese keten Dollarama nam met 11,5% toe tot CA$854,5 miljoen (€600,5 miljoen). De vergelijkende winkelomzet steeg met 5,8%, terwijl de winst toenam met 19,1% tot CA$210,7 miljoen (€148,1 miljoen). Over het hele jaar nam de omzet toe met 11,8% tot CA$2,96 miljard (€2,1 miljard). De winst steeg over het hele jaar met 17,5% tot CA$645,5 miljoen (€453,7 miljoen). Aanvankelijk was Dollarama van plan om het netwerk aan winkels uit te breiden tot 1.400 Canadese locaties, maar nu denkt de keten dat het mogelijk is om in de komende 8 tot 10 jaar in totaal zo'n 600 nieuwe vestigingen te openen. Daarmee zou het huidige aantal van 1.096 winkels worden uitgebreid tot een netwerk van 1.700 vestigingen. (igd.com)

Zuid-Koreaanse prijzen stijgen snelst sinds vijf jaar

De consumentenprijzen van Zuid-Korea stegen in maart in het snelste tempo sinds vijf jaar. De reden hiervoor is de scherpe toename in brandstofprijzen, zo blijkt uit statistieken van de Zuid-Koreaanse overheid. Ook zijn in maart de prijzen van groente en fruit jaar op jaar met 7,5% toegenomen. De prijzen van mandarijnen schoten omhoog met 106,2%, terwijl de prijzen van kool en wortelen toenamen met respectievelijk 91,5% en 71,8%. (koreaherald.com)


Publicatiedatum: