Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zweedse ICA breidt laser labeling-programma uit

Een paar maanden nadat ICA het laserlabel voor biologische avocado's en zoete aardappelen introduceerde, concludeert Peter Hägg van ICA Zweden dat het programma prima verloopt.

Van alle 70 pallets avocado's die wekelijks naar de winkels gaan, draagt nog maar 6% het eco laser label. "Het lasermerk is goed ontvangen door de consument en de media-aandacht heeft sterk bijgedragen aan het consumentenbewustzijn. Er zijn alleen wat aanloopproblemen in de winkels. De avocado's met het lasermerk zijn biologisch maar sommige kassamedewerkers slaan ze aan als conventionele," legt Peter uit.

"Dit heeft tot gevolg dat retailers hun winstmarges op avocado's deels mislopen." Peter legt uit dat hij nauw samenwerkt met de winkels om dit probleem op te lossen en dat er in dit opzicht al vooruitgang is geboekt. "Met 1.300 winkels met gemiddeld 20 kassamedewerkers is het echter een hele opgave om iedereen te informeren."

"We zijn van plan om het laser label-programma voort te zetten en we zullen in mei starten met butternut pompoenen en biologische meloenen uit Spanje. Ik denk dat we met deze producten nog meer succes zullen boeken omdat hierbij het probleem van verpakkingen geen rol speelt, zoals dat bij avocado's wel het geval is. Dit heeft puur te maken met de maat van het fruit. Bij meloenen en pompoenen zal het onderscheid tussen biologisch en conventioneel dus veel duidelijker zijn," vervolgt Peter.



Consument niet afgeschrikt door hoge prijzen
De avocadovolumes op de Zweedse markt zijn met 15% tot 20% gestegen en er lijkt nog geen einde van de groei in zicht te komen. In 2016 werd een recordvolume vermarkt ondanks dat de prijzen bleven stijgen. "We verwachtten een tragere afzet na iedere prijsstijging maar consumenten lijken bereid te zijn wat meer te betalen en kopen steeds vaker avocado's," legt Peter uit.

Deze week wordt er opnieuw een prijsstijging verwacht omdat de aanvoer uit Zuid-Afrika, Peru en Colombia traag op gang komt als gevolg van koude en natte weersomstandigheden. Tot nu toe heeft Zweden zijn avocado's in Spanje ingekocht. Naar verwachting zal de afzet rond de paasdagen een piek beleven maar dat is voor meer categorieën het geval. Volgens Peter kunnen avocado's echter nog iets meer van deze dagen profiteren omdat het product uitstekend past bij feestelijke Paasgerechten. Afgezien van feestdagen, is de vraag naar avocado's jaarrond stabiel omdat de meeste consumenten dit fruit kopen vanwege zijn gezonde eigenschappen."

"De natuurlijke labeling is maar een klein onderdeel van wat ICA doet op het gebied van duurzaamheid. We bekijken de mogelijkheden om al onze verpakkingen te veranderen, bijvoorbeeld door van plastic naar vezels over te schakelen en naar verpakkingsoplossingen te zoeken die minder milieubelastend zijn. We pakken ook voedselverspilling aan in onze magazijnen en winkels door middel van instore programma's, zoals het persen van sap uit groenten en fruit die niet meer geschikt zijn om vers verkocht te worden," aldus Peter.


Voor meer informatie:
Peter Hägg 
ICA

Tel: +46 (0)10 422 5252
Email: PeterHagg@ica.se
icagruppen.se
Publicatiedatum: