Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Japan onder de indruk van Belgische knolselder

Van 7 tot 10 maart 2017 vormde de Makuhari Messe in Tokio het toneel van Foodex Japan. VLAM was opnieuw aanwezig om Belgische groenten en varkensvlees te promoten in het land van de rijzende zon. Samen met standhouders uit 78 landen werden producten uit alle windstreken tentoongesteld aan de bezoekers.

Over Foodex
Met bijna 80.000 professionele bezoekers gespreid over de vier dagen is Foodex Tokyo de grootste voedingsbeurs van Azië. De aanwezigheid van grote landenpaviljoenen bevestigen dit. Delegaties uit Italië, Spanje, Frankrijk, Duitsland en België zakten af naar Tokio om lekkernijen uit hun thuisland voor te stellen. Voor het Belgische paviljoen was er een samenwerking tussen FIT, Awex, Brussels Invest & Export. De Belgische zone werd gekenmerkt door bier, chocolade en gebakjes. De Belgische groenten en het varkensvlees stonden dit jaar zij aan zij en vertegenwoordigden samen de Vlaamse agrovoedingssector. De beursdeelname van beide sectoren kaderde in een Europees gesubsidieerd programma.

Event op de Ambassade

De avond voor de beurs van start ging, organiseerde VLAM met de medewerking van de Belgische Ambassade en FIT een high-class event. De belangrijkste professionele Japanse aankopers van beide sectoren werden hierop uitgenodigd. Als introductie gaven de Belgische tuinbouwveilingen en Febev (de beroepsorganisatie van de Belgische vleessector) een presentatie over de troeven van onze producten voor de Japanse markt. Aansluitend kregen de Japanse aankopers de kans om de producten van bij ons te proeven in de aanwezigheid van onze exporteurs. De uitnodiging met vermelding van de Ambassadeur en het unieke kader in het centrum van Tokio werden door de Japanse gasten naar waarde geschat.



Verse groenten in Japan

Er is veel animo voor Belgische kwaliteitsgroenten. Onder de slogan 'Premium quality, perfect taste' en met opvallende productfoto's, campagnebeelden en video's werd op de VLAM-stand de topkwaliteit van onze Belgische producten benadrukt. De verzorgde productpresentatie met Belgisch witloof, knolselder, prei, spruitjes, pastinaak, rode biet en schorseneren leverde heel wat verbaasde en geïnteresseerde reacties op. Japanners waren vooral onder de indruk van de Belgische knolselder. Ze werden aangenaam verrast door de verschillende bereidingswijzen van deze groente. De Japanners konden op de beurs uit de eerste hand ervaren hoe veelzijdig onze groenten zijn: vier dagen lang werden de Japanners verwend met hapjes bereid door onze chefs. Zij verwerkten telkens de Belgische groenten in proevertjes met een Japanse twist. De algemene feedback van Japanners in de Belgische gangen: België staat garant voor kwaliteit!



Potentieel voor verse groenten

De Belgische export van verse G&F naar Japan speelt zich uitsluitend af in het segment van verse groenten. Voor vers fruit heeft België nog geen toelating om naar Japan te exporteren. Voor de export van verse groenten kunnen we sinds 2011 licht stijgende exportvolumes waarnemen. Vooral de export van prei en witloof trekt sinds 2011 opnieuw aan. Ook selderij en andere kolen worden met kleine, maar licht groeiende, volumes afgezet op de Japanse markt. Het geëxporteerde volume groenten vanuit België naar Japan bedroeg in 2016 zo'n 432 ton. Hiermee haalde Japan een aandeel van 2,5% in onze export naar derde landen. Ondanks dit kleine aandeel is het wel een groeiende markt. Het aandeel van Japan in onze prei-, witloof- en selderijexport is opmerkelijk groter. Voor prei kaapte Japan in 2016 een aandeel van maar liefst 38,9% weg in onze export naar derde landen. Het aandeel voor witloof bedroeg in 2016 5,8% en voor selderij 8,8%. Ook andere kolen worden in toenemende mate afgezet op de Japanse markt, dat hiervoor in 2016 een aandeel van 3,4% innam.

In 2018 staat opnieuw een deelname aan Foodex op het programma. 
Publicatiedatum: