Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

94% deelnemers ‘Kromme Kieswijzer’ kiest voor fairtrade

Zo'n 94% van de respondenten van de Kromme Kieswijzer wil dat hun supermarkt volledig op duurzame fairtrade bananen overstapt. Via deze kieswijzer wil Stichting Max Havelaar supermarkten stimuleren volledig over te schakelen op bananen die zijn ingekocht volgens eerlijke handelsvoorwaarden.

Op de Kromme Kieswijzer kun je aangeven in welke supermarkt de dagelijkse boodschappen worden gedaan. Vervolgens kan een verzoek om eerlijke bananen naar deze supermarkt worden gestuurd. Ruim 35% van de deelnemers die een bericht stuurde aan hun supermarkt met het verzoek, richtte dat aan Albert Heijn, dat daarmee veruit de meeste berichten ontving. Van de 'Albert Heijn klanten' gaf 94% aan 100% fairtrade bananen te willen; bij Jumbo 97%, bij Lidl 98% en bij Dirk zelfs 99%.
 
79% wil niet 'moeten zoeken' naar fairtrade bananen
Supermarkten PLUS, SPAR en Marqt zijn de enige supermarkten in Nederland die 100% van hun bananen volgens eerlijke handelsvoorwaarden inkopen. Consumenten hoeven hier niet te zoeken. En dat willen ze ook niet, zo blijkt uit de Kromme Kieswijzer: 79% wil niet 'moeten zoeken' naar eerlijke producten. Om hun impact te vergroten en het consumenten makkelijker te maken, kunnen supermarkten volledig overschakelen op fairtrade bananen.
 
Kieswijzer blijft na 31 maart online
De campagne voor eerlijke bananen liep van 1 tot en met 31 maart. De website Kromme Kieswijzer is gelanceerd door Stichting Max Havelaar en is door bijna 27.000 mensen ingevuld. Omdat er het hele jaar iets te kiezen valt in de supermarkten, blijft de kieswijzer ook na 31 maart online. Max Havelaar wil met deze campagne laten zien dat de keuze die de consument maakt een verschil kan maken voor bananenboeren.
 
Bron: Max Havelaar
Publicatiedatum: