94% deelnemers ‘Kromme Kieswijzer’ kiest voor fairtrade
Op de Kromme Kieswijzer kun je aangeven in welke supermarkt de dagelijkse boodschappen worden gedaan. Vervolgens kan een verzoek om eerlijke bananen naar deze supermarkt worden gestuurd. Ruim 35% van de deelnemers die een bericht stuurde aan hun supermarkt met het verzoek, richtte dat aan Albert Heijn, dat daarmee veruit de meeste berichten ontving. Van de 'Albert Heijn klanten' gaf 94% aan 100% fairtrade bananen te willen; bij Jumbo 97%, bij Lidl 98% en bij Dirk zelfs 99%.
79% wil niet 'moeten zoeken' naar fairtrade bananen
Supermarkten PLUS, SPAR en Marqt zijn de enige supermarkten in Nederland die 100% van hun bananen volgens eerlijke handelsvoorwaarden inkopen. Consumenten hoeven hier niet te zoeken. En dat willen ze ook niet, zo blijkt uit de Kromme Kieswijzer: 79% wil niet 'moeten zoeken' naar eerlijke producten. Om hun impact te vergroten en het consumenten makkelijker te maken, kunnen supermarkten volledig overschakelen op fairtrade bananen.
Kieswijzer blijft na 31 maart online
De campagne voor eerlijke bananen liep van 1 tot en met 31 maart. De website Kromme Kieswijzer is gelanceerd door Stichting Max Havelaar en is door bijna 27.000 mensen ingevuld. Omdat er het hele jaar iets te kiezen valt in de supermarkten, blijft de kieswijzer ook na 31 maart online. Max Havelaar wil met deze campagne laten zien dat de keuze die de consument maakt een verschil kan maken voor bananenboeren.
Bron: Max Havelaar