"Vergrijzing is kans voor speciaalzaken in voeding"
In 2016 was er volgens het ABN AMRO een nipte groei maar zitten de voedingsspeciaalzaken nog 28% onder de verkopen die men voor de crisis behaalde. Wel verschillen de prestaties per specialisatie. Speciaalzaken in vis, halen zeer hoge marges en doen het de laatste jaren relatief goed. Hoewel het toenemende aanbod van vers onder supermarkten een bedreiging blijft, liggen er kansen voor speciaalzaken, bijvoorbeeld door de vergrijzing. Speciaalzaken zijn bij oudere generaties populair, wat een belangrijk pluspunt is. Door een hoge mate van service en expertise kunnen speciaalzaken zich onderscheiden richting hen. Mede daarom behoudt de speciaalzaak zijn relevantie als branche.
Vergrijzing Vooral in Flevoland, Utrecht en Noord-Holland groeit het aantal 65-plussers naar verwachting hard. In Friesland, Drenthe, Limburg en Zeeland is in 2030 relatief een groot deel van de bevolking 65-plusser: 26 tot 29%.
Hoewel wij dus kansen zien voor speciaalzaken, gaan we voor 2017 en 2018 uit van beperkte groei: ook vanwege de aanhoudende concurrentie door supermarkten.
Voor het rapport van ABN AMRO klik hier
Bron: ABN AMRO