Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Commercieel directeur Jan-Willem Kaslander (Total Produce B.V.):

"De boodschap moet de bühne over"

Bij fruitimporteur Total Produce B.V. heerst de Rotterdamse mentaliteit van 'niet lullen, maar poetsen'. Maar de overzeese importeur van Fruit gaat nu ook naar buiten treden en vertellen wat de grote toegevoegde waarde van Total Produce als partner is, zo vertelt de dit jaar aangetreden commercieel directeur Jan-Willem Kaslander in het vakblad Primeur dat deze week verschijnt.


Jan-Willem in de oude citrusveiling

Wat heb je voor opdracht meegekregen?
Total Produce heeft in 2016 al een strategisch beleidsplan gemaakt waarbij het vooruit kijkt naar 2020 en zelfs verder naar 2025. We gaan de komende jaren echt een professionaliseringsslag maken, intern maar zeker ook extern, waarbij category management, transparantie, innovaties en waarde creatie belangrijke pijlers zijn. De tijd van het alleen maar dozen schuiven, is wat ons betreft echt voorbij. We zijn als autoriteit in de overzeese importhandel een kennisbaak en moeten dat ook meer over de bühne krijgen. Wij weten bijvoorbeeld alles over meloenen. Dan mag een klant ook verwachten dat je hem meeneemt in je toekomstvisie en trends over dit product.

Aan welke innovaties denk je dan?
Dat kan in concepten, in verpakkingen, maar ook op productniveau vanuit de driehoek teler – Total Produce – zaadveredelaar. Het is misschien niet eenvoudig om te innoveren, maar het kan absoluut. Dat bewijzen we onder meer met onze mini-watermeloen, die erg goed verkoopt. Jonge consumenten verliezen snel hun interesse en willen continue worden verrast om hen te blijven bereiken moeten we continue en sneller innoveren.

Kiezen jullie voor voorwaartse of achterwaartse integratie?
Verder achterwaarts integreren gaat haast niet meer. Met de meeste telers werken we al jarenlang zeer nauw samen. In feite zijn we zelf de bron. We telen dan vaak niet zelf, maar werken al tientallen jaren met grote producenten samen. Grootschaligheid is daarbij voor ons een voorwaarde. Ik zeg altijd: olifanten dansen met olifanten. Vaak hebben deze partijen ook meer kennis en kracht. Om innovaties op grote schaal te introduceren, kun je eigenlijk niet met kleine partijen werken. Daarom richten we ons op voorwaartse ketenontwikkeling richting de eindverkopers.

Het hele interview lezen? Neem een abonnement op het Vakblad Primeur en wij sturen jullie het maart-nummer toe