Cargonexx hoort tot de succesvolste platforms voor vrachtwagentransport in Europa
Nieuwe transportconcepten in de logistiek vergroten de druk op gevestigde bedrijven. Maar het aantal digitale platforms op de B2B-markt zal op de lange termijn tot een consolidering van de concurrenten leiden. Dat schrikt Cargonexx-CEO Rolf-Dieter Lafrenz niet af: "De reden van de snelle groei van Cargonexx ligt in het feit dat wij expeditiebedrijven niet overbodig willen maken, maar willen helpen deze bedrijven nog succesvoller te maken. Daarom horen we tot de marktspelers die ook op de lange termijn op de markt actief zullen zijn."
Met behulp van een zelflerend algoritme wordt in milliseconden de marktprijs voor transporten berekend, die berust op gegevens zoals vracht, weer en verkeerssituatie. Daarmee gebruikt het startupbedrijf een innovatieve technologie, die in deze branche tot nu toe uniek is. Het gebruik van Cargonexx is gratis en er bestaan geen contractuele verplichtingen. Zo kan de klant van transport tot transport bepalen of Cargonexx een aantrekkelijke optie is. Cargonexx verdient een marge tussen de inkoop en verkoop van een transport, die zich richt op vraag en aanbod van het traject.
De vraag naar het platformconcept van Cargonexx neemt toe. "In de afgelopen tien dagen konden we ons opdrachtvolume verdubbelen. Elke week halen we nieuwe recordcijfers. Dat geeft ons enorme Rückenwind voor de verdere ontwikkeling van onze dienstverleningen", becommentarieert Lafrenz den Erfolg.
Tot de volgende doelen van Cargonexx behoort ook de uitbreiding van het aanbod naar andere landen. Oostenrijk, Polen en Nederland zullen dit jaar nog volgen. Op de lange termijn moet het platform voor goederentransport in heel Europa beschikbaar zijn.
Cargonexx werd in 2016 opgericht en betrad na een testfase in december 2016 de markt. Het startupbedrijf behoort tot de eerste bedrijven in Europa die kunstmatige intelligentie inzet voor het bepalen van spotmarktprijzen voor vrachtwagentransport.