Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mobiel internet heeft sleutelrol voor online supermarktsector

Ahold Delhaize wil Delhaize populairste keten van België maken

Ahold Delhaize wil Delhaize populairste keten van België maken
Ahold Delhaize heeft voor zichzelf in de komende jaren als prioriteit gesteld, dat Delhaize Le Lion de favoriete keten van Belgische consumenten wordt. De groep wil alle eigen Belgische supermarkten onder het Delhaize Le Lion-merk brengen, waaronder ook de vestigingen van Albert Heijn. De directie van Ahold Delhaize zal naar verwachting in de eerste helft van 2019 een beoordeling uitvoeren over in hoeverre dit integratieproces is gevorderd. (esmmagazine.com)

India: Amazon, Big Basket en Grofers investeren $695 mln

De drie onafhankelijk opererende bedrijven Amazon Corporate Holdings, Supermarket Groceries Supplies (Big Basket) en Grofers India gaan in de komende tijd in totaal $695 miljoen (€643,2 miljoen) investeren in e-commerce. Dit blijkt uit een verklaring van het Indiase ministerie voor voedselverwerking. Volgens minister Harsimrat Kaur Badal wil het Amerikaanse Amazon ongeveer $500 miljoen (€462,8 miljoen) in de Indiase sector investeren.(thehindubusinessline.com

Japanse keten actief in Texas
De Japanse supermarktketen Mitsuwa Marketplace opent op 14 april zijn eerste vestiging in de stad Plano in Collin County te Texas. Volgens The Dallas Morning News koos het bedrijf voor Collin County als zijn eerste regio in Texas, omdat hier sprake is van een groeiend aantal Aziatische consumenten. (progressivegrocer.com

VAE: Ondersteuning vanuit overheid voor bioproducten in retail

De overheid van de Verenigde Arabische Emiraten gaan meer werken aan promotie voor de eigen teeltsector. Hierdoor hoopt de overheid nieuwe manieren te vinden die moeten leiden tot meer voedselveiligheid en diversiteit in de Verenigde Arabische Emiraten, aldus Dr. Thani bin Ahmed Al-Zeyoudi, de minister van Klimaatsverandering en Milieu. De overheid gaat onder andere een nieuw initiatief van de hypermarktketen Lulu ondersteunen om lokaal geteelde biologische groente en fruit in de schappen te plaatsen. (zawya.com)

Lotte investeert $192 miljoen in Chinese sector
Het Zuid-Koreaanse Lotte Shopping is van plan om in mei $192 miljoen te investeren in een dochteronderneming in Hong Kong. Hiermee wil Lotte voor meer kapitaal zorgen voor de activiteiten van de keten in China, waar Lotte onder andere een netwerk heeft van supermarkten en hypermarkten. (Reuters)

Mobiel internet heeft sleutelrol voor online supermarktsector

De online supermarktsector is in opmars. De ketens die het meest succes in dit marktsegment boeken richten zich vooral mobiele apps. Volgens een onderzoeksverslag van Criteo onder de naam "Clicks, Bricks & Broccoli: The CPG and Grocery Trend Report" wordt 40% van het aantal online bestellingen met een mobiele app uitgevoerd. Klik hier om meer te lezen op bizreport.com.

Canada Walmart begint met thuisbezorging in regio van Toronto 
Walmart Canada gaat beginnen met thuisbezorging voor consumenten in de Greater Toronto Area (GTA). Consumenten die in bepaalde delen van de regio's Toronto, Etobicoke en Mississauga wonen kunnen nu hun boodschappen online bestellen en aan huis laten leveren. (newswire.ca)

Aldi heeft meest gelezen supermarktcatalogus van Australië

Onderzoek van het bureau Roy Morgan laat zien dat de winkelcatalogus van Aldi per week door een gemiddeld aantal van 5,1 miljoen Australische consumenten wordt gelezen. Coles heeft per week 4,9 miljoen lezers, terwijl Woolworths er 4,8 miljoen heeft. In het geval van Coles en Woolworths gaan de meeste lezers ook daadwerkelijk over tot de aanschaf van de producten waarvoor in de catalogus wordt geadverteerd. De mate van conversie bij de catalogus van Woolworths komt neer op 52%, terwijl dit bij Coles neerkomt op 50%. Bij Aldi is er sprake van een conversie van 38%. (marketingmag.com.au)


Finland: S Group krijgt groter marktaandeel

De Finse retailer S Group zag volgens statistieken van Nielsen zijn marktaandeel in het afgelopen jaar toenemen tot 47,2%. Jaar op jaar is dat een toename van 1,3%. Een woordvoerder van S Group gaf als redenen voor de toename in marktomzet onder andere de flexibelere openingstijden, de toename in omzetwaarde en het sterke prijsbeleid. (esmmagazine.com)

Konzum, Plodine en Lidl hebben meeste omzet in Kroatië

Konzum was in 2015 de grootste Kroatische supermarktketen qua omzet. De omzet van de groep kwam neer op HRK 14,9 miljard (€2,01 miljard) en had daarmee een aandeel van 28,9% van de totale Kroatische supermarktomzet. Volgens statistieken van het Kroatische financiële bureau FINA was de tweede grootste omzet afkomstig van Plodine met een totaal van HRK 3,87 miljard (€522 miljoen), gevolgd door Lidl Hrvatska met HRK 3,7 miljard (€499 miljoen). (esmmagazine.com)

Rusland: O'Key Group benoemt nieuwe CEO
De Russische retailer O'Key Group heeft Miodrag Borojevic aangesteld als nieuwe CEO van zijn hypermarkt- en supermarktsegment. Hij volgt daarmee per mei 2017 de huidige CEO Heigo Kera op. (esmmagazine.com)

Woolworths laat Country Road Group en David Jones fuseren
Woolworths gaat zijn Australische dochterondernemingen Country Road Group en David Jones fuseren tot een enkele groep onder de naam WHL Australasia. Volgens Woolworths is dit een logische volgende stap, nadat eerder het hoofdkantoor van David Jones in Sidney en het hoofdkantoor van Country Road Group in Melbourne naar dezelfde locatie in Richmond te Melbourne waren verhuisd. (businesslive.co.za)

Ahold Delhaize sluit Belgische winkels

Ahold Delhaize heeft onlangs bekend gemaakt dat Belgische dochterondernemingen tot een akkoord zijn gekomen om vier winkels en een Belgisch project af te sluiten. De winkelsluitingen werden opgelegd door de Belgische mededingingsautoriteit in verband met de fusie tussen Ahold en Delhaize in 2016. (globenewswire.com)

Retail Ireland geeft overzicht van gevolgen Brexit en online sector

Retail Ireland heeft een uitvoerig verslag gepubliceerd, waarin het belang van zowel een concurrerend vermogen als het vertrouwen van de consument wordt benadrukt. Ook waarschuwt het verslag voor gevolgen van Brexit en de impact van online omzet. 
Klik hier om meer te lezen op esmmagazine.com.

Sprouts-aandelen gaan goed, Whole Foods-aandelen niet
Klik hier om het artikel te lezen.

Publicatiedatum: