Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
dagelijks tot 16 AGF-treinen

Spoorvervoer kan Almeria €0,06/kg AGF besparen

Geen Spoordeelkaart maar een Ananas-expres. Vervoer per trein biedt volgens de Andalusische Raad van Landbouw kansen aan de Spaanse producenten. Als de Middellandse-Zeecorridor operationeel was en een teler uit Almeria ervoor zou kiezen om het voor de groenten- en fruitexport te gebruiken, zou dit gemiddeld ongeveer zes cent per kilo besparen. Behalve dit economische voordeel zouden er ook voordelen zijn voor het milieu door het vervoer per spoor ten opzichte van andere logistieke opties zoals de momenteel bijna exclusief gebruikte vrachtwagens. Het cijfer is afkomstig van de Valenciaanse ondernemersvereniging.

Volgens de Andalusische Raad van Landbouw, Visserij en Plattelandsontwikkeling verkocht Almeria vorig jaar 2,6 miljoen ton AGF buiten Spaanse grenzen. Een overstap naar spoorvervoer zou, gerekend met €0,06/kg, een totale besparing van 160 miljoen euro betekenen. Voor de aanleg van een spoorlijn tussen Murcia en Almería zou een investering van ongeveer 2,5 miljard euro nodig zijn, waardoor het na vijftien jaar rendabel zou worden, terwijl dit soort infrastructuur meer dan een honderd jaar meegaat.

De Valenciaanse ondernemersvereniging: "Er zouden dagelijks 7 tot 16 treinen nodig zijn om jaarlijks de 5,6 miljoen ton groenten en fruit te exporteren die Almeria, Murcia en Alicante produceren; zo'n 5000 treinen per jaar. Momenteel wordt er per spoor 0,07% geëxporteerd en 99% via de weg." 

De vereniging zet zich actief in voor de bevordering van investeringen in de infrastructuur in de mediterrane regio op het schiereiland, evenals voor de aansluiting van Algeciras op de Franse grens. Een paar maanden geleden hebben ze een luchtvideo laten opnemen om te laten zien hoe de ontwikkeling van de mediterrane corridor op vele plaatsen tot stilstand is gekomen. Vooral in Almeria wordt er maar armzalig geïnvesteerd in het Spaanse spoorwegsysteem, zegt een verenigingslid. Daarom organiseert de vereniging acties ter bate van de mediterrane corridor gesteund door Asempal en de Kamer van Koophandel van Almeria.

Bron: Ideal.es
Publicatiedatum: